V chilské poušti vyroste největší observatoř světa pro sledování gama záření

01.01.2019 - Martin Reichman

V chilské poušti má během dvou let vyrůst největší observatoř pro sledování gama záření. Po dokončení se bude skládat z 19 teleskopů na severní polokouli a 99 teleskopů na polokouli jižní.

<p>V rámci jižního segmentu Observatoře CTA budou instalovány tři typy teleskopů. Celkově zde má být umístěno až 99 teleskopů. 19 dalších bude na ostrově La Palma.</p>

V prosinci se podařilo zástupcům ESA a chilské vlády podepsat dohody, které umožní výstavbu a následný provoz jižního segmentu CTA-S na Observatoři Paranal. Druhá část - severní segment CTA-N bude umístěn na ostrově La Palma. Zahájení stavby obou částí je očekáváno v roce 2020.

Observatoř CTA (Cherenkov Telescope Array Observatory) je pozemní astronomické zařízení nové generace, jehož součásti se nalézají jak na jižní tak na severní polokouli, tak aby bylo dosaženo maximálního pokrytí noční oblohy. Zařízení bylo navrženo ke sledování záření gama – elektromagnetického záření s velmi vysokou energií, které emitují ty nejžhavější a nejextrémnější objekty ve vesmíru (superhmotné černé díry nebo supernovy).

„Spuštění CTA-S na observatoři Paranal otevře astronomům ESO, Chile i dalších zemí světa zcela nové okno do vesmíru,“ prohlásil Xavier Barcons, generální ředitel ESO. „Bohaté zkušenosti ESO s realizací a provozem soustav teleskopů v odlehlých oblastech budou pro projekt CTAO cenným přínosem.“

Budoucí stanoviště CTA-S se nachází v poušti Atacama pouze 11 km jihovýchodně od Cerro Paranal, který je centrem Observatoře Paranal a sídlem soustavy dalekohledů VLT, a jen 16 km od vrcholu Cerro Armazones, na kterém ESO buduje Extrémně velký dalekohled. Tato lokalita patří k nejsušším a nejizolovanějším oblastem na Zemi, ale pro astronomy je doslova rájem s ideálními celoročními pozorovacími podmínkami.

TIP: Na návštěvě v chilské poušti Atacama: Ve výstavní síni evropské astronomie

Současná pole teleskopů pro detekci Čerenkovova záření, která jsou dostatečně citlivá na gama fotony s velmi vysokou energií, jsou složena pouze z několika jednotlivých přístrojů. CTAO – s mnohem větší sběrnou plochu a vynikajícím úhlovým rozlišením – se stane největším a nejcitlivějším zařízením svého druhu na světě. Bude detekovat záření gama s dosud nedosažitelnou přesností a bude 10× citlivější než kterýkoliv předchůdce.

Evropská jižní observatoř