Ve slovinské jeskyni očekávají narození kriticky ohrožených draků

01.03.2016 - Martin Reichman

Ve slovinských Postojnských jeskyních žije podivuhodný tvor připomínající draka. Tento mimořádně vzácný obojživelník se nyní chystá vyvést mláďata.

Každý rok míří na dovolenou do Slovinska tisíce Čechů. Většina z nich ovšem netuší, že jedním z největších lákadel a unikátů krasu u Jadranu je endemický obojživelník olm, zvaný lidská ryba nebo také macarát jeskynní. Slepý mlok si vysloužil přezdívku kvůli růžové kůži bez pigmentu. Ve středověku se lidé báli, že jde o mláďata draků a nemilosrdně je zabíjeli. Speciální druh kriticky ohroženého olma žije pouze ve zdejších Postojnských jeskyních.

Tým biologů již několik měsíců studuje macaráty v očekávání, zda se jim podaří zachytit narození potomků. Nyní se zdá, že je vzácná chvíle na dosah. Během ledna a února samice tohoto podivuhodného obojživelníka snesla přibližně 60 vajec. Biologové předpokládají, že za zhruba 120 dnů by se z nich mohla vylíhnout přibližně tři mláďata.

Vědci se hlavně chtějí vyvarovat 3 roky starého neúspěchu. I tehdy měli pohled na líhnoucí se olmy téměř na dosah. Nakonec z toho nic nebylo, protože ostatní olmové z jeskyně vejce nemilosrdně pozřeli. I proto se vědci nyní snaží samici držet odděleně od ostatních. Dokonce jí krmí a dodávají do vody kyslík, aby měla ona i její vejce optimální podmínky.

Slepí století draci

Macarát jeskynní žije v naprosté tmě, nevyvinuly se mu tak oči a je proto slepý. Je celý růžový, jen na hlavě má dvoje rudé žábry. Má čtyři nohy a živí se mikroorganismy a různonožci. Dorůstá až 35 centimetrů a žije sto let. Kromě dlouhověkosti se pyšní i další unikátní vlastností – olmové vydrží až deset let bez potravy.

Macaráti žijí v jeskyních, desítky metrů pod povrchem, kde je teplota kolem pěti stupňů Celsia. Vědci ale zjistili, že přežijí i teploty daleko vyšší. Jejich dlouhý život je připisován velmi pomalému metabolismu. Většinu života macarát tráví potravu a odpočívá. Navíc to vypadá, že dokáže cítit slabé magnetické pole a díky tomu se může orientovat v jeskynním systému.

The Slovenia Times