Včelí královny zaslepuje láska trubců, kteří do nich vstřikují toxiny

16.09.2019 - Stanislav Mihulka

Včelí trubci mají krátký život a ohromnou konkurenci při páření s královnami. Proto své královny tak trochu otráví

<p>Divoké páření královny a trubce za letu</p>

Divoké páření královny a trubce za letu

Říká se, že láska je slepá. Pro včely je přitom tohle rčení hluboce pravdivé. Láska mezi včelí královnou a trubcem může královnu připravit o zrak, alespoň krátkodobě. Zjistili to američtí vědci, kteří analyzují proteiny ve výměšcích včel. Jejich tým během let objevil už více než 300 takových látek, které mívají i velmi specifický účel.

Nedávno přišli na to, že včelí trubci v průběhu sexu vstřikují do své královny ve spermatu jedovaté látky, které včelí královnu dočasně oslepí. Zní to nepěkně, ale pro trubce je to výhodné. Veškerý jejich sex probíhá brzy potom, co trubci dospějí. Pak včelí trubci umírají, zatímco královny mohou žít a rozmnožovat se ještě mnoho let, aniž by k tomu potřebovali další sex.

TIP: Závislost v říši hmyzu: Včely jsou bláznivé do kofeinu

Podle vědců si včelí trubci vyvinuli látky oslepující královnu po páření, aby si zvýšili šance, že se jejich geny dostanou na potomstva královny. Jedna královna se za svého krátkého svatebního letu může pářit až s 90 různými samci. Proto je v zájmu těch prvních, aby královně zkomplikovali páření s těmi dalšími. Pokud královna špatně vidí, tak mnohem hůře létá a také se méně páří. Včelí láska je podle všeho docela drsná záležitost.