Živorodí dinocefalosauři: Vědce překvapila fosilie těhotného mořského ještěra

14.02.2017 - Stanislav Mihulka

Paleontologové si vždycky mysleli, že dinocefalosauři snášeli vejce. Nesnášeli, mořští ještěři z triasu rodili živá mláďata

Dinocephalosaurus -<p>Mořští ještěři z triasu rodili živá mláďata</p>
Dinocephalosaurus -

Mořští ještěři z triasu rodili živá mláďata

Vypadali jako třímetrová lochneska. Obývali moře v období triasu na počátku druhohor. Odborníci se až doposud domnívali, že dinocefalosauři, ještěři ze skupiny protorosauridů, snášeli vejce na souši, podobně jako jejich dnešní příbuzní, krokodýli a ptáci.

Před pár lety ale v dnešní jižní Číně objevili fosilii dinocefalosaura z doby před 245 miliony let. Šlo o samici, která byla očividně těhotná. Tito ještěři se množili podobě jako savci, rodili živá mláďata. Je to poprvé, kdy jsme v této skupině živočichů objevili někoho, kdo nesnášel vejce. Jinak ale živorodé druhy vznikají během evoluce ještěrů a jejich příbuzných poměrně často a nezávisle na sobě.

TIP: Nenarozené hříbě objeveno v prakoni starém 48 milionu let

Objevené fosilní pozůstatky zárodku dinocefalosaura svou velikostí odpovídají asi 12 procentům těla matky. Pozice objevené fosilie odpovídá tomu, že jde se vší pravděpodobností skutečně o mládě, nikoliv o snězenou kořist.

Live Science, Nature Communications