Vědci objevili 30 komet v mladém systému Beta Pictoris

Výzkum blízké a velmi mladé soustavy Beta Pictoris odhaluje, jak se komety podílejí na vzniku a evoluci planetárních soustav

03.05.2022 - Stanislav Mihulka

Beta Pictoris ze souhvězdí Malíře je velmi mladá a zároveň blízká hvězda se zárodkem planetární soustavy. Pro astronomy jde o poklad, protože mohou v příjemném detailu sledovat vznik planetárního systému. Už víme, že jej tvoří minimálně dvě planety a několik komet, které vědci pozorovali v roce 1987. Právě v soustavě Beta Pictoris mohli astronomové poprvé sledovat komety u jiné hvězdy než je Slunce.

Mezinárodní výzkumný tým, který vedl Alain Lecavelier des Etangs z Pařížského astrofyzikálního institutu, objevil v soustavě Beta Pictoris celkem 30 exokomet. Badatelům se rovněž podařilo určit velikosti jejich kometárních jader, která se pohybuje mezi 3 až 14 kilometry.

Exokomety mladé hvězdy

Vědci také dokázali zjistit, jak jsou mezi těmito kometami zastoupené různé velikosti, čili jaký je poměr malých komet k těm velkým. Bylo to poprvé, kdy jsme dokázali takové údaje zjistit mimo Sluneční soustavu. Jedním z překvapivých zjištění byla nápadná podobnost systému β Pictoris s naším planetárním systémem.

TIP: Astronomové pořídili první přímý snímek exoplanety Beta Pictoris c

Vše nasvědčuje tomu, že stejně jako ve Sluneční soustavě, jsou i komety systému Beta Pictoris tvarovány v sériích kolizí a rozpadů. Tento výzkum přináší nový pohled na původ a evoluci komet v planetárních systémech. Komety zřejmě v minulosti sehrály významnou roli ve vytvoření obyvatelné Země. Vědci se proti usilovně snaží pochopit, jaký je vliv komet na charakteristiky vznikajících planet.