Vědci odhalili první srážku černých děr na vysoce výstředných drahách

24.01.2022 - Stanislav Mihulka

Vědci zaznamenali srážku dvojice černých děr, které by podle současných teorií vůbec neměly existovat.

Vedle binárních systémů hvězd existují ve vesmíru i binární systémy černých děr. Jejich oběžné dráhy jsou podle vědců většinou přibližně kruhové. Zhruba v jednom z dvaceti případů ale mohou binární černé díry putovat po výrazně výstředných a velmi protáhlých drahách.

Výrazně výstředné oběžné dráhy obvykle signalizují, že těleso má za sebou zajímavou minulost. U černých děr to může například znamenat, že během svého putování pozřely jiné černé díry. Takové věci se mohou dít zejména v oblastech s vysokým výskytem hvězd, jakým je například centrum galaxie či hvězdokupa. Srážka černých děr na výstředných drahách pak připomíná nebezpečně divoký tanec.

Divoký tanec černých děr

Američtí odborníci z Rochesterského technologického institutu a Floridské univerzity nedávno detailně prostudovali gravitační vlny, pocházející ze srážky doposud největších černých děr, jakou jsme zaznamenali. Jde o událost označovanou jako GW190521, během níž splynuly černé díry o hmotnosti 85 a 66 Sluncí. Problém je, že hmotnost těchto černých děr, zvláště té těžší, přesahuje teoretické limity hvězdné evoluce, k nimž jsme dospěli výzkumem.

TIP: Nedávno detekované gravitační vlny pocházejí z nového typu vesmírné srážky

Autoři nové studie jsou proto přesvědčeni, že zmíněnou událost GW190521 nejlépe vysvětluje scénář splynutí černých děr na vysoce výstředných drahách. Dospěli k tomu díky stovkám pokročilých simulací na superpočítačích, na nichž pracovali téměř rok. Výrazně výstředné oběžné dráhy by rovněž mohly vysvětlit nezvyklou hmotnost zmíněných černých děr. Krátce před osudovou srážkou mohly pohltit ještě další černé díry a tím nabobtnat přes předpovězenou teoretickou mez.