Nedávno detekované gravitační vlny pocházejí z nového typu vesmírné srážky

16.01.2020 - Stanislav Mihulka

Vědcům se podruhé podařilo zachytit gravitační vlny doprovázející srážku neutronových hvězd

<p>Když se srazí velmi hmotné neutronové hvězdy, okamžitě se zhroutí do černé díry.</p>

Tým soustavy gravitačních observatoří LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory) v těchto dnech oznámil, že se jim podařilo detekovat další zavlnění časoprostoru v podobě gravitačních vln. Došlo k tomu vlastně již v dubnu 2019. Oznámení pozorování gravitačních vln ale mívají velká zpoždění, kvůli ověřování výsledků.

Vše nasvědčuje tomu, že jsme svědky druhé srážky neutronových hvězd, jejíž gravitační vlny jsme zachytili. Zároveň se ale zdá, že tentokrát je to jiné. První zachycenou srážku neutronových hvězd, jejíž gravitační vlny jsme detekovali v roce 2017, doprovázel dosvit v podobě záření mnoha vlnových délek, od rádiových vln, přes viditelné světlo, až po rentgenové a gama záření.

Srážka do černé díry

Gravitační vlny zachycené v dubnu 2019 žádný takový dosvit nedoprovázel. Astrofyzici se domnívají, že jde o zcela nový typ katastrofálních srážek ve vesmíru, kdy se srazí neutronové hvězdy a okamžitě se zhroutí do černé díry, takže z místa srážku už neunikne žádné záření. K této události mělo dojít ve vzdálenosti asi 520 milionů světelných let.

TIP: Historický úspěch fyziky: Experiment LIGO detekoval gravitační vlny

Martin Hendry z britské University of Glasgow a týmu LIGO se s kolegy domnívá, že klíčová je zřejmě hmotnost neutronových hvězd, které se srazí. Za normálních okolností dojde při srážce neutronových hvězd k explozi, která se označuje jako kilonova, a kterou doprovázejí výtrysky záření na rozmanitých vlnových délkách. Když se ale srazí velmi hmotné neutronové hvězdy, tak zřejmě okamžitě vznikne černá díra, která pozře prakticky všechnu hmotu obou neutronových hvězd.

Business Insider