Vědci pěstují medicínsky cenný lidský protein v rostlinách tabáku

28.02.2019 - Stanislav Mihulka

Pěstování v rostlinách nabízí nový a levný způsob produkce lidských proteinů

<p>Biotechnologové se svým vylepšeným tabákem</p>

Biotechnologové se svým vylepšeným tabákem

Interleukin 37 (IL-37) je významným proteinem imunitního systému. Jeho úkolem je tlumit záněty a také brzdit příliš intenzivní imunitní reakce. Lidské tělo ho produkuje jen ve velmi malých množstvích. Pro medicínu je tento protein velmi zajímavý, takže se vědci a lékaři snaží tento protein nějakým způsobem vyrobit, například v kulturách geneticky upravených bakterií. Je to ale velmi obtížné, a často také velice nákladné.

Američtí biotechnologové se proto rozhodli, že si interleukin 37 vypěstují na plantáži tabáku. Podařilo se jim pozměnit genetickou informaci tabáku tak, že ve svých buňkách vytvářejí tento lidský protein. V následných experimentech ověřili, že rostliny tabáku tento protein skutečně obsahují, a že je možné jej získat ve velmi zajímavém množství.

TIP: Smíření s tabákem? Květy tabáku obsahují slibné antibiotikum

Pokud se biotechnologům podaří vyrábět velké množství interleukinu 37 za přijatelnou cenu, mohl by být využíván v medicíně mnohem častěji než dnes. S jeho pomocí je možné léčit či zmírňovat příznaky mnoha nebezpečných zánětlivých či autoimunitních onemocnění, jako je například diabetes 2. typu, mrtvice, demence nebo artritida. Využití by mohl nalézt i při transplantacích.