Smíření s tabákem? Květy tabáku obsahují slibné antibiotikum

22.05.2018 - Stanislav Mihulka

Z tabáku se možná nebudou vyrábět jen cigarety, ale i antibiotika. Peptid z květů tabáku je skvělý proti kvasinkám

<p>Nově objevený peptid z tabáku by se mohl stát účinným antibiotikem</p>

Nově objevený peptid z tabáku by se mohl stát účinným antibiotikem

Rostliny tabáku v dnešní době vnímáme spíše jako zdroj zdravotních problémů. Dost možná se ale blží doba, kdy nás tabák bude naopak zachraňovat před rezistentními mikroby.

Vědci se dnes snaží hledat nové látky, které by fungovaly jako antibiotika, všude možně. V poslední době jsme byli svědky objevů zajímavých sloučenin například v chřestýším jedu, mléku ptakopysků, medu, javorovém sirupu, houbách nebo kůži žab. Teď se k těmto neobvyklým zdrojům léčiv přidaly i květy tabáku.

TIP: Neobvyklý zdravotník: Mléko ptakopysků v boji s rezistentními bakteriemi

Okrasný tabák křídlatý (Nicotiana alata) totiž obsahuje pozoruhodný peptid NaD1, který je velmi účinný proti zákeřným kvasinkám kandidám. Vědci věří, že by se mohl stát základem celé nové třídy antibiotik, která by byla účinná proti mnoha různým problematickým mikrobům.

La Trobe University