Neobvyklý zdravotník: Mléko ptakopysků v boji s rezistentními bakteriemi

18.03.2018 - Stanislav Mihulka

Ptakopysk používá zajímavé triky proti bakteriím. Mohl by nám pomoct s náhradou antibiotik

<p>V mléce ptakopysků vědci identifikovali unikátní protein, který má velmi zvláštní strukturu. Připomíná lokny slavné americké herečky.</p>

Když vědci v roce 1799 poprvé zkoumali ptakopysky, nevěřili, že jde o skutečné zvíře. V dnešní době by zase jenom málokdo řekl, že by nám tito poněkud zvláštně vypadající tvorové mohli pomoct s nebezpečnými bakteriemi.

Před pár lety se ukázalo, že ptakopyskové sice snášejí vejce mají ale mléko, které je velmi účinné proti bakteriím. Australští vědci se proto nedávno podívali, jaké látky v mléce ptakopysků jsou za tyto účinky zodpovědné.

TIP: Kde sehnat nová antibiotika? V krvi draků z ostrova Komodo!

Objevili unikátní protein, který má velmi zvláštní strukturu, jakou jsme u proteinu zatím ještě neviděli. Vědci tento protein nazvali „Shirley Temple“, protože jim připomněl zlaté lokny slavné herečky v jejích dětských rolích. Objev proteinu se zvláštní strukturou by teď měl přinést nové alternativní prostředky, které bychom používali místo antibiotik.

CSIRO