Velká změna v mládí? Zvláštní dinosauři z pouště Gobi měli zuby jenom do tří let

23.12.2016 - Stanislav Mihulka

Jurští limusauři nás možná přivedou na stopu toho, jak předci ptáků přišli o zuby

Limusaurus inextricabilis -<p>Mladí limusauři se živili masem, dospělí rostlinami</p>
Limusaurus inextricabilis -

Mladí limusauři se živili masem, dospělí rostlinami

Dinosauři druhu Limusaurus inextricabilis připomínali pštrosy. Před 160 miliony let v období jury se proháněli v místech, kde je dnes pustá a prázdná poušť Gogi.

Vědci mají k dispozici fosilie limusaurů rozmanitého věku, od mláďat, kterým bylo méně než jeden rok, až po jedince staré přes 10 let. Během výzkumu si povšimli jedné nápadné záležitosti. Všichni limusauři mladší 3 let byli ozubení, zatímco limosauři, kteří byli starší než 3 roky, žádné zuby neměli.

Dramatická změna čelistí limusaurů nejspíš vypovídá o jejich stravě. Mláďata byla všežravá nebo dokonce masožravá, kdežto starší limusauři se podle všeho živili rostlinami.

TIP: Gualicho: Tunový dravý dinosaurus s ručkami jako lidské děcko

Badatelé jsou téměř stoprocentně přesvědčeni, že jde o jedince stejného druhu. Až na ty zuby byli úplně stejní. Pokud se v tom nepletou, tak jsme možná narazili na stopu evolučních procesů, které připravily dnešní ptáky o zuby.

Live Science, Current Biology