Z Vídně do Brna: Historická budova brněnského nádraží

04.03.2016 - Redakce Tajemství české minulosti


Reklama

Dobová kresba zachycuje první nádražní budovu v Brně v 1. polovině 19. století. Stavba, která v průběhu dalších let prošla řadou rekonstrukcí, tvořila součást Severní dráhy císaře Ferdinanda.

Výstavba tzv. Ferdinandky byla zahájena v dubnu 1836 a postupovala od Vídně na sever. Do Břeclavi dorazila v červnu roku 1839, do Brna o měsíc později a roku 1841 se po ní dalo dojet až do Lipníku nad Bečvou. Práce na železnici se poté zpomalily a hlavní spojení z Lipníku do Bohumína bylo vystavěno až od roku 1845. První vlak poté dorazil do Bohumína 1. května 1847. Následovalo další spojení s ostatními městy a již vystavěnými úseky směrem na Berlín, pruský Annaberg a Krakov.

Autorem návrhu byl profesor vídeňské polytechniky Franz Xaver Riepl. Ten roku 1829 navrhl trať dlouhou přes 400km, která měla sloužit pro přepravu soli z Haliče, transport dobytka, obilí a dřeva. Na stavbě železnice se podílel i bankovní dům Salomona Rothschilda, který ale toto své privilegium převedl na novou, pro tento účel speciálně vytvořenou, společnost Výhradní privilegovanou Severní dráhu císaře Ferdinanda. 

  • Zdroj textu:

    Tajemství české minulosti 1/2010

  • Zdroj fotografií: Wikipedie

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

„Skála“ byla určena pro ty nejhorší. Vzhledem k silným chladným proudům a přísné ostraze z ní nebylo úniku.

Zajímavosti
Věda

Jagdpanzerů IV se vyrobily asi dvě tisícovky, tento se dochoval v Tankovém muzeu v německém Munsteru

Válka
Vesmír
Historie

V roce 2019 využilo průplav přes pět tisíc tankerů a podobný počet dalších nákladních lodí.

Cestování

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907