Vrcholovými predátory Antarktidy byli zřejmě dvoumetroví hrůzoptáci

Paleontologové objevili na antarktickém Seymouorově ostrově drápy hrůzoptáků. Zdá se, že tito velcí predátoři mohli vládnout Antarktidě dávno předtím, než před miliony let zamrzla v ledu.

16.03.2024 - Stanislav Mihulka

Impozantní nelétavé ptáky z čeledi Phorusrhacidae známe z Jižní Ameriky, kde byli po většinu třetihor vrcholovými predátory. V poslední době se objevují náznaky, že se tito hrůzoptáci mohli vyskytovat i na jiných kontinentech. Jsou známé nálezy jejich fosilií z Afriky a Evropy a nyní se k nim, možná překvapivě, přidává i Antarktida.

Hrůzoptáci z Antarktidy

Paleontoložka Carolina Acosta Hospitalecheová z argentinské Národní univerzity La Plata a její spolupracovníci objevili v třetihorním sedimentu formace La Meseta na Seymorově ostrově, který se nachází u Grahamovy země v severní části Antarktického poloostrova, něco zvláštního. Badatelé zde narazili na dva přibližně osm centimetrů dlouhé drápy, které odpovídají hrůzoptákovi nebo nějakému příbuznému nelétavému dravému ptákovi. Je to poprvé, kdy byl na Antarktidě objevený velký, podle všeho vrcholový predátor.

Na druhou stranu nejde o úplné překvapení – Grahamova země představuje část Antarktidy, která je Jižní Americe nejblíže a právě odtud se zřejmě hrůzoptáci na nejjižnější kontinent dostali. Zajímavý objev nedávno zveřejnil odborný časopis Palaeontologia Electronica.

Badatelé na základě velikosti a nalezených drápů odhadují, že šlo o hrůzoptáka vážícího až 100 kilogramů a měřícího až dva metry na výšku. Mají-li vědci pravdu, šlo o ptáka, jehož proporce zhruba odpovídaly například Phorusrhacos longissimus, který v jedné scéně příběhu Karla Zemana pronásleduje hrdiny Cesty do pravěku.

Vědci se domnívají, že hrůzoptáci, kteří podle všeho žili v Antarktidě v období spodního eocénu, zhruba před 50 miliony let, mohli hrát roli vrcholového predátora celého kontinentu. Antarktida tehdy měla normální přírodu a na první pohled nic nenasvědčovalo tomu, že za miliony let skončí v ledovém sevření.

Nemusí přitom jít o zdaleka poslední objev v této oblasti. Na antarktických ostrovech dochází k intenzivní erozi, která odkrývá její dávnou minulost. To dává paleontologům naději na další zajímavé objevy dávné antarktické fauny.