Zkažené zuby trápily příbuzné nejstarších primátů už před 54 miliony let

22.09.2021 - Stanislav Mihulka

<p><em>Microsyops latidens</em> nejspíš miloval ovoce, což mělo své následky na jeho chrupu.</p>

Microsyops latidens nejspíš miloval ovoce, což mělo své následky na jeho chrupu.

Řekli byste, že zubní kaz je lidskou „vymožeností“ a „trestem“ za naše nevhodné stravování? Omyl! Zuby se kazily už dávným savcům ve starších třetihorách. Zjistil to tým odborníků, které vedl Keegan Selig z kanadské University of Toronto, při zkoumání fosilií starých asi 54 milionů let.

Postiženým savcem byl archaický primát, či spíše blízký příbuzný nejstarších primátů, který nese jméno Microsyops latidens. Fosilií tohoto druhu bylo objeveno celkově jen velmi málo. Několik zubů těchto živočichů se ale podařilo objevit badatelům v pánvi Bighorn Basin na jihu státu Wyoming. Vědci zuby prostudovali pod mikroskopem a u 77 z nich objevili zubní kazy, které pak potvrdili pomocí snímků rentgenové mikrotomografie.

TIP: Vědci objevili patrně nejstarší známý nádor: Je starý okolo 240 milionů let

Podle badatelů byl microsyops vášnivým jedlíkem ovoce, což se u některých jedinců neblaze projevilo na jejich chrupu. Jak podotýká Keegan Selig, jezení ovoce bylo zásadní pro počátky evoluce primátů. Právě díky němu například máme barevné vidění. Zároveň se ale ukazuje, že přechod na stravu bohatou cukry nebyl pro naše pradávné předky úplně bezbolestný. A prokletí zubních kazů si tak ve své evoluční linii neseme dodnes.