Vědci objevili patrně nejstarší známý nádor: Je starý okolo 240 milionů let

11.02.2019 - Stanislav Mihulka

Na stehenní kosti praželvy objevili vědci podezřelý útvar - ukázalo se, že s velkou pravděpodobností jde o nádor starý 240 milionů let

<p>Praželva Pappochelys s nádorem kosti</p>

Praželva Pappochelys s nádorem kosti

Před 240 miliony let v období triasu, tedy na počátku druhohor, žili blízcí příbuzní želv, malí plazi jménem Pappochelys rosinae. Na první pohled by v nich želvu hledal jen málokdo, protože ještě neměli typický krunýř.

Američtí a němečtí vědci nedávno prozkoumali jednu fosilii tohoto asi 20 centimetrů velkého dávného plaza, která byla objevena v jihozápadním Německu v roce 2013. Zaměřili se na pozůstatky kostí pappochelyse, které postudovali pomocí mikroskopu, a také počítačové tomografie.

TIP: Paleontologové objevili nejstarší nádor. Je mu 255 milionů let

Na stehenní kosti praželvy objevili podezřelý útvar, který mohl být buď infekcí anebo nádorem. Detailní analýzy ukázaly, že to je nejspíš osteosarkom, jeden z nejběžnějších nádorů kostí. Podobné paleontologické nálezy jsou velmi vzácné. Pokud se vědci nepletou, jde o jeden z nejstarších objevených nádorů u všech plazů, ptáků a savců.