Hrozba supererupce: Může u Slunce dojít k supervzplanutí?

Hvězdné supererupce mohou být až tisíckrát silnější než ty, které produkuje naše mateřská hvězda. Mohlo by i na Slunci dojít k podobnému supervzplanutí?

04.11.2023 - Michal Švanda

Erupce neboli vzplanutí na Slunci reprezentují nej­energetičtější projev činnosti naší hvězdy. Dochází k nim při prudké změně konektivity magnetického pole v její atmosféře, kdy se nahromaděná magnetická energie náhle uvolní. V poměrně malé oblasti s typickým rozměrem v tisících kilometrů se naráz během pár minut uvolní až 10²⁵ J, což by nahradilo 1GW blok jader­né elektrárny na dlouhých 300 milionů let.

V Galaxii však existují hvězdy, i ty podobné Slunci, u nichž zaznamenáváme erupce s energiemi o mnoho řádů většími. Označují se jako supererupce čili supervzplanutí a velmi dobrou statistiku o nich přinesla měření hledače exoplanet nazvaného Kepler: Ten po tři roky sledoval téměř sto tisíc stálic podobných té naší a detekoval u nich tisíce supererupcí. Kdyby k popsaným událostem došlo na Slunci, měly by na naši soustavu zcela sterilizující dopad. Naštěstí se zdá, že k podmínkám jejich vzniku patří výskyt velkých hvězdných skvrn, zabírajících mnoho procent povrchu stálice, a také rychlejší rotace – přičemž nic z uvedeného Slunce nesplňuje.