Konec Mezinárodní vesmírné stanice má stát miliardu dolarů. Jak bude konec ISS vypadat?

Vše nasvědčuje tomu, že Mezinárodní vesmírná stanice  zhruba za desetiletí skončí řízeným sestupem do atmosféry. Bude to ale náročný, nebezpečný a nákladný proces

08.01.2024 - Stanislav Mihulka

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) je trvale osídlena již téměř čtvrtstoletí. Po celou dobu hostí astronauty různých zemí i rozmanité vědecké experimenty. Je to předsunutá základna lidstva na pokraji vesmíru. Navzdory svému úspěchu a popularitě jsou ale dny Mezinárodní stanice sečteny a je jen otázkou času, kdy shoří v zemské atmosféře.

NASA bude v následujících měsících hodnotit návrhy zařízení, které by mělo bezpečně dostat stanici ISS do nižších vrstev atmosféry, kde následně zanikne. Agentura podle svých slov očekává, že za likvidaci ISS zaplatí téměř miliardu dolarů (asi 22,5 miliard Kč).

Zánik orbitální stanice

Pokud nedojde k zásadnímu přehodnocení situace, konec Mezinárodní vesmírné stanice by měl přijít okolo roku 2031. Už dnes je ale jasné, že půjde o velmi delikátní záležitost jak z hlediska kosmického inženýrství, tak i pro mezinárodní diplomacii.

Zánik Mezinárodní vesmírné stanice přímo souvisí s jejím umístěním na nízké oběžné dráze Země, kde se neustále střetává s pozemskou atmosférou a ztrácí tak rychlost i výšku. Pokud by nedocházelo k občasným zážehům motorů, obvykle na ruských nákladních lodí Progress zakotvených u stanice, které provádějí korekci dráhy, ISS by se už dávno rozpadla a shořela v atmosféře.

Teoreticky by bylo možné dostat ISS na vysokou oběžnou dráhu, kde už by prakticky nebyla v kontaktu s atmosférou. Bylo by to ale nesmírně nákladné a stanice by zůstala trvalým rizikem. Časem by se rozpadla a podstatně by rozmnožila už tak problematický orbitální odpad. Postupné rozebrání stanice je také nereálné – ISS není navržena tak, aby ji bylo možné rozebírat a jakýkoliv pokus o její „rozborku“ by podle odborníků hrozil jejím nekontrolovaným rozpadnutím. V úvahu nepřipadá ani neřízený pád stanice – 450tunový kolos, který je větší než fotbalové hřiště, by mohl způsobit obrovské škody na lidských životech i majetku.

TIP: Patří ISS  do starého železa? Co bude s Mezinárodní vesmírnou stanicí až doslouží?

NASA zavrhla původní plán použít k řízenému sestupu ISS několik ruských nákladních lodí Progress, takže se zřejmě bude muset spolehnout na vlastní zdroje. Stávající flotila neruských plavidel ale nic podobného nenabízí. Jako nejpoužitelnější se nyní jeví evropský servisní modul (ESM), který na konci roku 2022 absolvoval úspěšný test s kosmickou lodí Orion, ani ten ale není pro daný úkol úplně bez chybičky. Řešením je tak návrh nového plavidla, jehož primárním (a možná i jediným) úkolem by byla doprava největšího vesmírného projektu lidské historie na jeho poslední cestě.