Reklama


Mlčenliví strážci hranic: Hraniční orientační sloupy jako symbol hrdosti i útlaku

03.10.2017 - Vojtěch Borek

Jedním ze symbolů odhodlání bránit celistvost Československa se staly hraniční sloupy, které demonstrovaly ochotu příslušníků Stráže obrany státu bojovat na hranicích. Nacházely se u většiny celnic a na v září a říjnu většina z nich padla za oběť sudetským Němcům

Němci bourají hraniční sloup - Slavný snímek, na němž sudetští Němci bourají hraniční orientační sloup na bývalé československo-německé hranici
Němci bourají hraniční sloup - Slavný snímek, na němž sudetští Němci bourají hraniční orientační sloup na bývalé československo-německé hranici

Ve druhé polovině dvacátých let začaly na hraničích Československa růst takzvané hraniční orientační sloupy. Jejich podobu navrhl architekt Josef Havlíček a sochař Bedřich Štefan. Havlíček údajně zjistil, že byl vybrán jeho návrh až po mnichovské tragédii, kdy uviděl známou fotografi i zachycující vyvrácení jednoho z hraničních sloupů příslušníky Freikorpsu.

Nové výsostné symboly československé státní moci se vyráběly na Slovensku v Podbrezové. Jako materiál byl zvolen lisovaný ocelový plech. Hmotnost sloupu činila asi 140 kilogramů. K tomu je třeba ještě přičíst šestikilogramový malý státní znak vyrobený z litiny. Celkově stál jeden hraniční sloup 1 390 Kč (z toho 1 250 korun samotný sloup a 160 korun emblém). Pro srovnání uveďme, že průměrný ministerský plat se pohyboval kolem 5 000 Kč. Celkem bylo vyrobeno 250 kusů, z nichž 232 nakonec stálo na hranicích.

Lesk a bída

V době zvýšeného ohrožení republiky již stály sloupy na hranicích celou dekádu a jejich stav se postupně zhoršoval, jak byly vystaveny slunci, dešti a větru. Pohled na poškozené sloupy byl často velmi tristní. V červenci 1936 otiskla Národní politika text Špatná navštívenka státu, kde si pisatel stěžoval na stav sloupu u Špindlerovy boudy. Hraniční orientační sloup měl vybledlé barvy, zrezivělé státní znaky a v jednom dokonce zela poměrně velká díra.

Československá republika se snažila celou věc napravit a již v září 1936 se sloup dočkal opravy. Téhož roku byl také srovnán sloup na hraničním přechodu v Horním Jindřichově u Rumburka. Ten se neudržel ve svislé poloze a asi o 20 cm se odklonil, což zahraniční návštěvníci celnice komentovali s neskrývaným pobavením. Podobné problémy se pak vyskytly i na mnoha dalších přechodech ve všech zemích včetně Podkarpatské Rusi. V zásadě se však dočkaly hraniční orientační sloupy velmi pozitivního hodnocení. 

Nacističtí vandalové

Kromě povětrnostních podmínek se na sloupech podepsalo i řádění příznivců nacismu, kteří často tento symbol pro ně nenáviděného státu úmyslně ničili. Například v červenci 1935 mladíci z Hitlerjugend poničili sloup u Přebuzi v Krušných horách. Téhož roku byl hákovými kříži počmárán i sloup u celnice v Janovicích na Broumovsku, u hraničního mostu do polského Těšína a další.

Tak jako se hraniční orientační sloupy staly pro Čechy a Slováky předmětem hrdosti, pro většinu sudetských Němců symbolizovaly útlak. Hned po okupaci pohraničí se tak staly terčem nenávisti těchto skupin obyvatel. I v dnešní době se však můžeme na zrekonstruované hraniční sloupy podívat. Díky úsilí Československé obce legionářské a různých klubů vojenské historie je najdeme například v Dolní Světlé, Břeclavi a jinde.

  • Zdroj textu: VOJSKA Stráž obrany státu
  • Zdroj fotografií: Wikipedia

Reklama



Reklama

Aktuální články

Tradiční trh na jednom z mnoha malých náměstí v Lille. Podobné se konají každé sobotní ráno a na stáncích najdete vše, po čem vaše srdce touží.

Cestování

Kresba podle dřevořezby doprovázející českou zprávu o pádu povětroně v Durynsku

Historie

USS Constitution představuje skutečný unikát: Třístěžňová fregata je totiž originál. Na vlnách se plaví od roku 1797 a kromě britské HMS Victory (která se však několik let rekonstruovala) jde o nejstarší a nejdéle sloužící válečnou loď světa. Vznikla v bostonské loděnici podle návrhu konstruktéra Joshuy Humphreyse a největší úspěch slavila roku 1812, kdy porazila pět anglických plavidel. Vysloužila si tak přezdívku Old Ironside, v překladu „lamželezo“. Od roku 1907 funguje v Bostonu jako muzejní loď s prohlídkami pro veřejnost.

Revue

Flétňáci australští jsou pěkní, inteligentní a nebezpeční

Věda

I vesmír má své „těstoviny“ – v nitru neutronových hvězd

Vesmír

<p>Severní srázy Cǎlimanu a tábořiště na cestě Maria Terezia</p>

Příroda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907