Vědcům se podařilo získat nejstarší genetický materiál lidské linie: Jeho stáří odhadují na 2,4 milionu let

Vědci dokázali přečíst sekvence aminokyselin v zubní sklovině fosilií paranthropů – relativně blízké příbuzné z jedné z postranních větví afrických homininů. Stáří tohoto genetického materiálu odhadují na 2,4 milionu let.

16.07.2023 - Stanislav Mihulka

Získat DNA z fosilií lidské linie afrických homininů, se ukazuje jako velice obtížné. Nejstarší genetický materiál z Afriky, který měli vědci až doposud k dispozici, byl starý jen 18 tisíc let. V porovnání s jinými oblastmi jde o velmi mladou DNA. Situace teď ale zajímavým způsobem změnila − vědcům v Jihoafrické republice se podařilo izolovat genetický materiál, jehož stáří odhadují na více než 2,4 milionu let. Je tak daleko nejstarší, jaký máme z lidské linie k dispozici.

Přelomový objev oznámil početný mezinárodní tým ve zprávě, která zatím neprošla nezávislým recenzním řízením. Vědci v zatím nepublikované zprávě tvrdí, že se jim podařilo získat sekvenci aminokyselin z proteinu ze zubní skloviny čtyř jedinců druhu Paranthropus robustus, kteří žili přibližně před 2,42 miliony let. Paranthropové sice nebyli našimi přímými předky, šlo ale o relativně blízké příbuzné z jedné z postranních větví homininů.

Aminokyseliny ze zubů

Vědci použili zuby paranthropů, které byly objeveny v krasové jeskyni Swartkrans, nacházející se asi 40 kilometrů severozápadně od Johannesburgu. Jde o nejbohatší známé naleziště paranthropů na světě. Odborníci se domnívají, že zuby se v této jeskyně nashromáždily v důsledku jedné či více katastrof, zřejmě bleskových záplav.

V jeskyni poté zřejmě došlo k fosilizaci zubů za příznivých podmínek, díky čemuž se proteiny v zubní sklovině uchovaly v „čitelném“ stavu i po tak dlouhé době. Badatelé přečetli sekvence stovek aminokyselin v každém zubu pomocí metody hmotnostní spektrometrie.

TIP: Vědcům se podařilo získat genetickou informaci z 800 000 let starého předka

Autoři studie přečtená genetická data začlenili do fylogenetické analýzy. Její výsledky potvrzují současný pohled na evoluci homininů, podle které byli paranthropové příbuznými linie, která se později rozvětvila na denisovany, neandertálce a moderní lidi Homo sapiens. Přečtení sekvencí aminokyselin přineslo i zajímavé zjištění ohledně pohlaví zkoumaných jedinců. Dva z nich, dříve považovaní za samice, byli identifikováni jako samci. Dva zbývající zkoumaní paranthropové jsou podle všeho samice.