Vědcům se podařilo získat genetickou informaci z 800 000 let starého předka

Nejstarší genetická informace z lidské linie pochází z proteinů fosilie druhu Homo antecessor, nalezené ve španělské Atapuerce

03.04.2020 - Stanislav Mihulka

Fosilie nám mohou poskytnout informace nejen o tom, jak původní tvor vypadal, ale za příhodných podmínek také o jeho genetické informaci. Paleogenetici nedávno zaznamenali významný úspěch, když přečetli dávné proteiny ze zubní skloviny, která je součástí fosilie dávného předka z lidské linie.

Šlo o fosilii stále dost záhadného hominida druhu Homo antecessor, která byla nalezena na významné paleontologické lokalitě ve španělské krasové oblasti Atapuerca. Původní majitel těchto kostí přitom žil asi před 800 tisíci let. Tím pádem jde o doposud nejstarší genetickou informaci, kterou se nám povedlo získat z fosilií v lidské linii.

TIP: Muž z Altamury dárcem nejstaršího vzorku DNA neandertálců

Vědci se obvykle snaží z fosilie získat dávnou DNA a přečíst její sekvenci. Čím starší je ale fosilie, tím menší je naděje, že se v ní ještě najde nějaká DNA ve slušném stavu. V tomto případě badatelé použili odlišný postup. Nezískali přímo genetický materiál, ale pomocí hmotnostní spektrometrie přečetli sekvenci aminokyselin v dávných proteinech, které se uchovaly v zubní sklovině zmíněné fosilie. Je to sice poněkud jiný druh genetické informace než sekvence DNA, i tak ale obsahuje spoustu cenných údajů.

Emőke Dénes, Wikimedia Commons, Frido Welker