Planeta WASP-69b: Plyšový svět s heliovým ohonem

Měkce načechraná planeta velikosti Jupitera za sebou táhne velký ohon z helia

10.12.2018 - Stanislav Mihulka

Některé světy ve vesmíru jsou kamenné, pořádně tvrdé a těžké. Platí to například pro naši Zemi. Existují ale i planety, které jsou opakem Země - jsou velké a zároveň velmi lehké. Anglicky se jim říká „fluffy planets“, tedy „načechrané planety“. Tyto světy jsou tak lehoučké, že v dostatečně velké nádobě s vodou by dokázaly plavat na hladině.

Takovou „plyšovou“ planetou je i WASP-69b, což je planeta velikosti Jupiteru, ale svou hmotností se blíží Saturnu. Tím pádem je tato planeta řidší a nadýchanější, než kterákoliv planeta ve Sluneční soustavě. Obíhá v blízkosti malé, ale hodně aktivní hvězdy, která planetu bombarduje tvrdým zářením.

Plyšový svět s heliovým ohonem

Planetu WASP-69b pozorujeme ve vzdálenosti 163 světelných let. Dva výzkumné týmy nedávno použily 3,5metrový teleskop španělské observatoře Calar Alto a jako první v historii pozorovaly zřetelný héliový „ohon“ kolem planety. Vědci již dříve předpokládali, že by planeta mohla mít ve vnější vrstvě atmosféry helium. Pozorovat se ho ale podařilo až nyní. Hvězda přitom planetu „opéká“ natolik intenzivně, že se planeta postupem času zmenšuje.

TIP: Horký saturn WASP-39b má atmosféru překvapivě plnou vody

Klíčovou roli v pozorování heliového ohonu planety WASP-69b sehrálo zařízení CARMENES, což je zkratka z anglického „Calar Alto high- Resolution search for M dwarfs with Exoearths with Near-infrared and optical Échelle Spectrographs“. Díky spektrografům experimentu CARMENES bylo možné přesně proměřit helium v okolí planety WASP-69b.

Gabriel Perez Diaz/IAC