Horký saturn WASP-39b má atmosféru překvapivě plnou vody

12.03.2018 - Stanislav Mihulka

Vesmírné teleskopy prozkoumaly atmosféru rozžhaveného plynného obra v souhvězdí Panny

<p>Exoplaneta WASP-39b připomíná rozžhavený Saturn, i když zřejmě bez prstenců.</p>

Exoplaneta WASP-39b připomíná rozžhavený Saturn, i když zřejmě bez prstenců.

Exoplaneta WASP-39b je unikátní. Jde o horký saturn, tedy exoplanetu zhruba velikosti Saturnu, která je ale mnohem blíže své hvězdě a tím pádem také mnohem více horká. Zároveň je ale řídká, takže svým objevem předstihuje náš Jupiter.

Planetu pozorujeme u hvězdy ze souhvězdí Panny, vzdálené od nás 700 světelných let. Od hvězdy je planeta vzdálená pouhých 7 milionů kilometrů, čili asi 21 krát méně, než Země od Slunce. Na osvětlené straně planety panuje teplota asi 777 °C.

Saturn plný vody

Britsko-americký tým astronomů použil Hubbleův vesmírný teleskop a Spitzerův vesmírný teleskop, aby detailněji prozkoumali atmosféru této planety. Výsledky pozorování je překvapily, hlavně pokud jde o vodu. V atmosféře WASP-39b je oproti našemu Saturnu trojnásobné množství vody.

TIP: Vesmírné teleskopy objevily primitivní atmosféru u horkého neptunu

David Sing z Exeterské univerzity a jeho kolegové tvrdí, že exoplaneta WASP-39b tím pádem musela vzniknout mnohem dál od své hvězdy, kde se mohla srážet s kometami a asteroidy plnými vody. Pak se zřejmě přesunula na své nynější místo. Na planetách jako je WASP-39b vidíme, jak odlišné mohou být osudy planet v jiných planetárních systémech.

• Zdroj fotografií: NASA, ESA, G. Bacon, A. Field (STSCI)