Proč astronauti ve vesmíru ubývají na váze?

19.01.2019 - Michal Švanda

Potýkáte se s váhou a stále se vám nedaří zhubnout? Máme pro vás zaručený recept, klinicky vyzkoušený na několika desítkách testovacích objektů, přičemž tyto experimenty probíhaly pod nejpřísnějším lékařským dohledem. Nešlo samozřejmě o nikoho jiného než o astronauty při dlouhodobých misích, a tak bude vaše hubnoucí terapie spojena s několikaměsíčním pobytem na oběžné dráze.

TIP: Nový výzkum: Lety do vesmíru mění astronautům jejich mozek

Vědci již dlouho věděli, že kosmonauti ve vesmíru hubnou, přestože se v jídle nijak neomezují – ale nikdo nedokázal problému přijít na kloub. O to překvapivější vysvětlení nabízí a hlavní roli v něm hraje mikrogravitace. Sousta, která členové posádek pozřou, totiž nesedají do spodní části v žaludku, ale volně se v něm pohybují. Stimulují tak nervová zakončení v horní polovině orgánu, jež mozku signalizují plný žaludek. Astronauti mají tudíž pocit nasycení, i když ještě mnoho jídla nepozřeli. Tělu pak při energetickém výdeji nezbývá než sáhnout do zásob.

Princip hubnutí je tedy jasný a zbývá jen najít způsob, jak ho realizovat v prostředí normální gravitace. Zkoušeli jste jíst vzhůru nohama?