Střihoruký Edward z triasu: Brazilské rýžové pole ukrývalo pozoruhodnou fosilii

Paleontologové objevili v Brazílii fosilii druhohorního venetoraptora, připomínajícího postavu Střihorukého Edwarda

18.08.2023 - Stanislav Mihulka

Rýžová farma na území brazilského státu Rio Grande do Sul ukrývala podivuhodnou fosilii „plaza“ ze svrchního triasu, který lovil ve zdejších stromech před zhruba 230 miliony let. Fosilii objevil tým paleontologů, který vedl Rodrigo Müller z Federální univerzity Santa Maria. Šlo o doposud neznámý druh, kterého vědci pojmenovali Venetoraptor gassenae. Okolnosti objevu zveřejnil tento týden renomovaný časopis Nature.

Název fosilie je poněkud zavádějící, protože Venetoraptor gassenae ve skutečnosti není nijak blíž příbuzný s raptory, tedy s teropody z linie dromeosaurů, známé například z filmové série Jurský park. Paleontologové chtěli svým pojmenováním vyjádřit, že zhruba metr měřící venetoraptor je raptorům podobný – má hrozivé drápy a spolu s nimi i ostrý zobák.

Malý „raptor“ z triasu

Badatelé se domnívají, že venetoraptor využíval své masivní drápy, jimiž do jisté míry připomíná Střihorukého Edwarda ze stejnojmenného filmu Tima Burtona, ke šplhání po stromech a ke zpracování kořisti. Tou mohli být malí obratlovci, hmyz nebo i rozmanité části tehdejších rostlin.

Pravděpodobná podoba druhohorního Venetoraptor gassenae. (ilustrace: Nature, Caio Fantini, CC BY-SA 4.0)

Pro paleontology je kromě neobvyklého vzhledu venetoraptora velmi zajímavé i jeho evoluční postavení. Patří totiž do skupiny lagerpetidů, které odborníci původně považovali za blízké nejstarším dinosaurům. Postupně ale vyšlo najevo, že lagerpetidi představují počátek vývoje pterosaurů.

TIP: Teleocrater: Předek dinosaurů byl až překvapivě podobný krokodýlům

Vědci si rovněž dříve mysleli, že lagerpetidi byli méně anatomicky rozrůznění než první pterosauři nebo dinosauři v období triasu. Právě objev venetoraptora ale mění pohled na tuto zajímavou skupinu dávných plazů. Jak se zdá, lagerpetidi byli rozmanití přinejmenším stejně jako tehdejší pterosauři a dokonce víc, než dinosauři v počátcích svého bouřlivého vývoje.