V Antarktidě se objevila obří díra: Je větší než celé Nizozemsko

13.10.2017 - Stanislav Mihulka

Kde se berou velké díry v šelfovém ledu Antarktidy? Vědci zatím tápou

Stabilních polynií se kolem Antarktidy vyskytuje více než 20. Typické jsou polynie ve Weddellově moři.

V Antarktidě se náhle otevřela velká díra v ledu a nikdo přesně neví proč. Jde o takzvanou polynii, plochu bez ledu, která je obklopená souvislým ledem.

V tomto případě jde o monumentální díru o rozloze 60 tisíc kilometrů čtverečních, která je tím pádem větší než například Nizozemí. Objevila se v příbřežním šelfovém ledu, který pokrývá Weddellovo moře. Díra je vzdálená stovky kilometrů od volného oceánu a bez satelitních snímků bychom se o ní nejspíš vůbec nedozvěděli.

TIP: Objevy pod ledem: Vědci hlásí stovku nově nalezených sopek z Antarktidy

V této oblasti nejsou podobné díry zase tak výjimečné. Tahle je ale největší od sedmdesátých let. Vědci ohledně vzniku díry podezřívají globální oteplování, ale mechanismus vzniku těchto děr zatím přesně neznáme. Na místo se teď vypraví robotičtí průzkumníci, aby našli odpovědi na otázky vědců.

• Zdroj textu: SOCCOM
  • Zdroj fotografií: MODIS-Aqua / NASA Worldview; sea ice contours: AMSR2 ASI / University of Bremen

Neutronové hvězdy mají obvykle průměr jen okolo dvaceti kilometrů. Jejich hmotnost ale převyšuje Slunce.

Některé kočky preferují pravou, některé levou

Zimní idyla na okraji Zemské brány

Vlevo normální mozek, vpravo mozek s pokročilou boxerskou demencí.

Nejbližší přiblížení k Uranu nastalo 24. ledna 1986, kdy se sonda nacházela 81 500 km nad horní vrstvou Uranovy atmosféry. Během průletu kolem planety sonda objevila 10 dříve neznámých měsíců. Během průletu sonda odeslala k Zemi okolo 8 000 fotografií.