Veleobra Betelgeuse překryla planetka Leona

Jedna z nejzajímavějších hvězd na obloze opět dostála své pověsti a nabídla neobyčejný astronomický jev. Jeho intenzita ale zůstala za očekáváním…

18.12.2023 - Stanislav Mihulka

Červený veleobr Betelgeuse, druhá nejjasnější hvězda souhvězdí Orionu, je „superstar“ nejen na obloze. V posledních letech se snad o žádné jiné hvězdě nemluví tak často. Jde o umírající hvězdu, která v astronomicky blízké době zanikne, nejspíš v monumentální explozi supernovy.

Ani v dnešní době ale Betelgeuse rozhodně nenudí. Neustále mění velikost, pohasíná a zase se zjasňuje ve složitých cyklech. Na přelomu let 2019 a 2020 Betelgeuse dokonce pohasl natolik, že to rozvířilo spekulace o blížící se explozi supernovy. Teď si nevyzpytatelný veleobr „připravil“ další zážitek pro pozemské pozorovatele.

Místo zatmění, lehké zachvění

V noci z pondělí 11. na úterý 12. prosince byl Betelgeuse, jehož zdánlivá hvězdná velikost je jednou z největších na obloze, zakryt mnohem bližší planetkou 319-Leona. Pro profesionální i amatérské astronomy šlo o velkou událost. Věděli o tom dlouho dopředu a řada z nich se proto vypravila do oblasti úzkého pásu protínajícího jižní Evropu, Asii a Floridu, v němž měl být tento zákryt patrný.

Odhad viditelnosti zákrytu Betelgeuse planetkou Leona z roku 2012. (zdroj: Wikimedia Commons, Renerpho, CC BY-SA 4.0)

Očekávání byla veliká, přestože zatmění Betelgeuse mělo trvat jen mezi 5 až 15 sekundami, mluvilo se o nejvýznamnější události tohoto typu za poslední roky. Při zákrytech nejde jen o efektní „zhasnutí“ zakrývaného objektu, vědci mohou během takové události získat řadu zajímavých údajů o obou objektech, kterých se zákryt týká.

Očekávaná ohromující nebeská show se ale bohužel prakticky nekonala. Předpovědi se sice nemýlily a k zákrytu opravdu došlo, zatmění ale bylo pro pozorovatele sotva patrné. Betelgeuse se vlastně jen trochu zachvěla.

TIP: Nevyzpytatelný veleobr: Betelgeuse přestal zhasínat a opět se zjasňuje

Důvodem zřejmě bylo, že planetka Leona, která má výrazně podlouhlý tvar a v průměru měří jen okolo 60 kilometrů, nedokázala Betelgeuse dostatečně zastínit. Vědci každopádně získali cenná data, takže úplně zbytečné jejich úsilí rozhodně nebylo. Uvidíme, jaké novinky nám o tomto veleobru ze souhvězdí Orionu po jejich vyhodnocení nabídnou.