Nevyzpytatelný veleobr: Betelgeuse přestal zhasínat a opět se zjasňuje

28.02.2020 - Stanislav Mihulka

Betelgeuse bývala pro pozorovatele noční oblohy velmi nápadným objektem, na konci loňského roku ale začala pohasínat. Nyní se pomalu opět zjasňuje

<p>Srovnání záběrů hvězdy <strong>Betelgeuse</strong> pořízených v lednu 2019 (před poklesem jasnosti) a v prosinci 2019 (během poklesu jasnosti). Je zřejmé, že hvězda nejen zeslábla, ale že se změnil i její tvar.</p>

Srovnání záběrů hvězdy Betelgeuse pořízených v lednu 2019 (před poklesem jasnosti) a v prosinci 2019 (během poklesu jasnosti). Je zřejmé, že hvězda nejen zeslábla, ale že se změnil i její tvar.

Astronomové hlásí, že červený veleobr Betelgeuse ze souhvězdí Orionu konečně přestal pohasínat. Dlouhé měsíce dráždil odborníky i veřejnost, protože jeho záře slábla velmi dlouho a vytrvale. Nedávno zářil nejméně v historii astronomických pozorování. Jak se ale zdá, zhasínání je pro tentokrát konec.

Betelgeuse je umírající hvězda v „posledním tažení“, o hmotnosti asi 12 Sluncí. Podle expertů není otázkou, jestli vybuchne jako supernova, ale kdy k tomu dojde. Teoreticky by k tomu mohlo dojít kdykoliv, podle všeho to ale bude trvat ještě dlouhé statisíce a možná i milion let. Vše nasvědčuje tomu, že pompézní nebeská show, při které by se měl na obloze objevit doslova „druhý Měsíc“, se opět odkládá.

Komplikovaně proměnný veleobr

Veleobr Betelgeuse je ve skutečnosti polopravidelnou proměnnou hvězdou. To znamená, že se jeho jasnost během času mění, a to dost výrazně a dost komplikovaným způsobem. Hvězda prochází hned několika cykly změn jasnosti, jejichž účinky se různě sčítají nebo naopak potlačují.

TIP: Umírající obr Betelgeuse navnadil astronomy: Proč hvězda v posledních dnech pohasíná?

I když se exploze supernovy zatím nekoná, vědce velmi zajímá, proč teď Betelgeuse zhasínal tak intenzivně. Nedávné chování veleobra totiž předčilo veškerá očekávání odborníků. Na začátku února zeslábl na 36 % běžné jasnosti, což je změna, které je možné si povšimnout i pouhým okem. Od září loňského roku se snížila jeho jasnost zhruba 2,5× a vypadl tak i z prestižní skupiny 20 nejjasnějších hvězd oblohy. Astronomové proto nyní zaměřují na Betelgeuse další teleskopy a snaží se této záhadě přijít na kloub.

• Zdroj fotografií: ESO/M. Mortages et al.