Výzkum klínopisných destiček potvrzuje dávnou geomagnetickou záhadu

Starobylé hliněné destičky přinášejí důležité poznatky o záhadné anomálii v magnetickém poli Země, ke které došlo před 3 000 lety.

26.12.2023 - Stanislav Mihulka

Archeomagnetismus je fascinující fenomén, který spočívá v odhalování stop zanechaných zemským magnetickým polem v materiálech, které jsou součástí archeologických artefaktů. Výzkum archeomagnetismu může být přínosný pro archeology, kterým pomáhá s datováním jejich objektů, ale i třeba pro fyziky, jimž poskytuje data o magnetickém poli Země.

Do pozoruhodného archeomagnetického výzkumu se pustil i tým odborníků, který vedl Matthew Howland ze Státní univerzity Wichity. Howland s kolegy analyzoval magnetické signatury zrnek minerálů s oxidy železa, pocházejících ze 32 hliněných destiček se záznamem klínového písma. Tyto hliněné destičky byly objeveny na různých místech starověké Mezopotámie v dnešním Iráku. Závěry výzkumu týmu Matthewa Howlanda publikoval vědecký časopis PNAS.

Magnetické pole v hliněných destičkách

Při odhalování dávné historie Mezopotámie jsem často závislí na radiokarbonovém datování. Některé objekty, jako jsou třeba cihly, keramika nebo klínopisné destičky, ale bývají nalézány bez organické hmoty a datování založené na uhlíku-14 na ně nelze snadno použít,“ uvádí Mark Altaweel z britské University College London. „Náš výzkum si klade za cíl přispět k rozvoji archeologického datování založeného na archeomagnetismu.

Magnetické pole Země se neustále mění, obvykle ale jen v malém  rozsahu. V případě klínopisných destiček je podstatnou výhodou, že na nich může být uvedeno datum, kdy byla destička vytvořena. Díky tomu je možné propojit konkrétní rysy magnetického pole s konkrétním obdobím v historii.

TIP: 2 700 let stará klínová tabulka z novoasyrské říše popisuje démona epilepsie

Howland a jeho kolegové v rámci výzkumu potvrdili existenci Levantské geomagnetické anomálii doby železné. Jde o zvláštní situaci, kdy se mezi lety 1050 až 550 před naším letopočtem v oblasti Mezopotámie a jejího okolí z nejasných důvodů náhle zesílilo geomagnetické pole. Důkazy o této anomálii pocházejí například z Číny, Bulharska nebo Azorských ostrovů. S Mezopotámií to ale bylo až doposud slabší.