50 potvrzených úlovků: Umělá inteligence je úspěšným lovcem exoplanet

31.08.2020 - Stanislav Mihulka

Umělá inteligence dokáže se slušnou přesností rozpoznat skutečné exoplanety od falešně pozitivních signálů

Ve výzkumu vesmíru se často zpracovávají velmi rozsáhlé soubory dat, v nichž je nutné pečlivě hledat něco zajímavého. Právě takové úkoly jsou přitom jako dělané pro umělé inteligence, které stále více pronikají do astronomie a příbuzných věd. Britští odborníci nedávno vycvičili inteligenci jako zkušeného lovce exoplanet.

David Armstrong z britské University of Warwick a jeho kolegové teď jako první použili umělou inteligenci k potvrzení objevu exoplanet, které již byly předtím nalezeny jako kandidáti na exoplanetu. Umělá inteligence se osvědčila a potvrdila existenci celkem 50 nových exoplanet. Jde o pestrou skupinu exoplanet, od objektů velikosti Neptunu až po planety menší než Země, které oběhnou kolem hvězdy za méně než 24 hodin anebo také za celé stovky dnů.

Šikovní pomocníci

Pozorování nových světů přináší ohromné soubory dat. Vědci se je snaží prohledávat vlastními silami, pomocí jednoduchých algoritmů, a často také využívají nadšených občanských vědců, čili lidí jiných profesí, kteří věnují svůj volný čas a výpočetní kapacitu exoplanetám. Umělé inteligence by se teď mohly stát velice užitečnými pomocníky.

TIP: Robotický astronom: Umělá inteligence objevila na Měsíci 7 tisíc nových kráterů

Badatelé vycvičili umělou inteligenci na dvou velkých souborech potvrzených exoplanet a nepotvrzených, tedy falešně pozitivních pozorování. Jejich hlavním cílem bylo naučit inteligenci rozpoznat v datech teleskopů skutečné exoplanety od jiných signálů. Mise teleskopů jako je TESS nebo PLATO by měly přinést desítky ne-li stovky tisíc kandidátů na exoplanety. Šikovné umělé inteligence se pro zpracování takových dat budou hodit.

• Zdroj fotografií: Peter Pieras / Pixabay