Astronomové identifikovali exoplanety, které jsou podle nich „obyvatelnější“ než Země

08.10.2020 - Martin Reichman

Astronomové objevili dvě desítky planet, které jsou podle nich dokonale schopné hostit život v podobě, jak jej známe ze Země

Všechny „superobyvatelné“ světy ze seznamu, který sestavil se svými kolegy geobiolog Washingtonské státní univerzity Dirk Schulze-Makuch, jsou starší než naše Země, jsou větší, teplejší a mají více vlhkosti. „Drobnou“ kaňkou na kráse je, že se všechny nacházejí více než 100 světelných let od nás. Některé z nich od nás dělí i tisíce světelných let. Podle Dirka Schulze neexistuje důkaz, že na těchto vzdálených světech život existuje, mají ale potenciál život hostit nebo ho udržet.

Smyslem této exoplanetární selekce pochopitelně nebylo hledání druhé Země. Vědci z 4 500 potvrzených exoplanet vybírali ty, které splňují kritéria pro udržení života, jak jej známe. Šlo hlavně o vzdálenost exoplanety od mateřské hvězdy a parametry její oběžné dráhy. Tyto světy by se podle vědců měly stát primárním cílem budoucích vesmírných teleskopů.

Větší je lepší

Tým Dirka Schulze ve své práci mimo jiné uvádí, že vhodnější podmínky pro život by nám nabídla planeta, která by byla větší než Země. Za ideální velikost vědci považují planetu o 10 % větší než naše domovina. Vhodnější podmínky podle vědců také nabízí planety s vyšší hmotností – planeta s 1,5násobkem hmotnosti Země by podle nich měla lepší schopnost udržet si vnitřní teplo a díky silnější gravitaci i lepší šanci udržet si atmosféru.

TIP: Pravděpodobnost, že je Země obyvatelnou planetou, je jen 82 %. Cože?

Špatnou zprávou je, že žádná z 24 vybraných exoplanet nevyhověla stanoveným kritériím obyvatelnosti na 100 %. Jedna z nich ale vyhověla ve třech parametrech, což ji paradoxně činní obyvatelnější než Země. Jde o planetu označovanou jako KOI 5715.01, starou 5,5 miliardy let a 1,8× větší než Země, na jejímž povrchu podle vědců panuje průměrná teplota 53,3 °C. Bohužel jde o svět takřka nedosažitelný – od Země jej totiž dělí „pouhých“ 2 946 světelných let.