Pravděpodobnost, že je Země obyvatelnou planetou, je jen 82 %. Cože?

11.02.2016 - Martin Reichman

V žebříčku potenciálně obyvatelných planet získala Země jen 82 % a předstihli ji dva extrasolární konkurenti. Co to znamená?

V pátrání po potenciálně obyvatelných světech vědcům pomáhá tzv. index obyvatelnosti. Jde o komplexní souhrn předpokladů, které umožňují vznik a trvale udržitelný život. Pokud byste čekali, že základní jednotkou tohoto žebříčku je Země, budete nejspíš překvapeni - naše domovská planeta získala v indexu obyvatelnosti jen 82 %.

Příliš horká pro život

Index obyvatelnosti planet hodnotí celou řadu aspektů – atmosférický tlak, přítomnost vody, geologii a pochopitelně také vzdálenost planety od její mateřské hvězdy. Právě poslední kritérium je v případě Země takříkajíc „na hraně“. Pokud bychom podle stávajících měřítek posuzovali vzdálenou zemi, považovali bychom ji vzhledem k malé vzdálenosti od hvězdy za příliš horkou pro život. Podle Roryho Barnese z Washingtonské univerzity se naše planeta nachází na vnitřním okraji obyvatelné zóny.

Lepší než Země

Relativně nízké hodnocení Země ale není jediným překvapením nového žebříčku – ve skutečnosti existují minimálně dva světy, které jsou na tom z pohledu obyvatelnosti lépe, než naše planeta. Konkrétně jde o exoplanetu Kepler-442b (KOI-4742.01) a (prozatím) kandidátskou planetu KOI 3456.02. Prvně jmenovaná extrasolární planeta se nachází zhruba 1 120 světelných let od Země, od druhé nás pak dělí dokonce 1 460 světelných let.

Ve svém důsledku jde ale vlastně o dobrou zprávu. Pokud víme, že život může existovat i na planetách, které se nacházejí na okrajích obyvatelných zón, rozšiřuje se tím i náš seznam světů, které můžeme považovat za potenciálně obyvatelné. Stávající počet planet, které považujeme za skutečně obyvatelné je poměrně nízký. Zdá se tedy, že svůj pohled budeme muset poněkud přehodnotit.

The Astrophysical Journal