Astronomové objevili chybějící článek v evoluci Sluneční soustavy

Novým přírůstkem těles v Kuiperově pásu se stal objekt o velikosti 1,3 kilometru. Podle vědců jde o pozůstatek z počátečních fází vývoje planet

30.01.2019 - Stanislav Mihulka

Tak jako třeba druhy rostlin i živočichů, i planety mají svou evoluci. Postupně vzniknou, existují, často velmi dlouhou dobu, a pak zase zanikají. A ve Sluneční soustavě nám z jednotlivých fází evoluce planet zůstaly stopy. Vědci již před 70 lety předpověděli, že by na periferii Sluneční soustavy měly obíhat kolem Slunce asi kilometrová tělesa, která právě takové stopy představují.

Japonský astronom Ko Arimatsu z Národní astronomické observatoře Japonska a jeho tým teď konečně takové tělo objevili. Je to objekt o průměru přibližně 1,3 kilometru, který obíhá Slunce mezi tělesy Kuiperova pásu - v široké oblasti za oběžnou dráhou Neptunu. Objevené těleso představuje pozůstatek z počátečních fází tvorby planet, kdy se taková tělesa postupně formovala do podoby planet.

Pozorování zákrytů hvězd

Badatelé využili pozorování metodou zákrytu. Ta spočívá v pozorování velkého množství hvězd po určitou dobu a sledování, zda tyto hvězdy nezakryje stínem nějaké těleso, které by přecházelo ve vesmíru mezi hvězdou a pozorovatelem. A takový stín může vrhnout i objekt z Kuiperova pásu.

TIP: Na okraji Sluneční soustavy byla objevena nová trpasličí planeta

Arimatsu a spol. objevili nové těleso v rámci programu OASES (Organized Autotelescopes for Serendipitous Event Survey). Použili dva malé teleskopy o průměru 28 centimetrů, které umístili na střeše budovy na ostrově Mijako, v japonské prefektuře Okinawa. S těmito teleskopy sledovali asi 2 tisíce hvězd po dobu celkem 60 hodin.

National Institutes of Natural Sciences