Nákladní vrtulníkový dron by se mohl stát základem plně autonomního logistického systému
Japonská firma Kawasaki upravila přeplňovaný motor o objemu 1 000 ccm ze svého supermotocyklu Ninja H2R a vložila ho autonomního vrtulníkového dronu K-Racer X1, který dokáže přepravovat náklad. Stroj má k dispozici celkem 3 rotory, jeden větší pro vertikální let včetně startu a přistání a dva menší pro horizontální let, které jsou umístěné na malých křídlech. Jeho tvůrci nedávno předvedli, jak tento vrtulník spolupracuje s pozemním nákladním robotem a vytváří společně s ním plně automatický logistický systém.
Taková automatizace je dnes velkou výzvou právě pro Japonsko, které čelí úbytku populace, stárnoucí rychleji než kdekoliv jinde ve světě. V roce 2014 bylo asi 38 procent Japonců starších 60 let a tento počet se v dohledné době bude dál zvyšovat. Japonsko bude potřebovat roboty, kteří převezmou práci scházejících zaměstnanců. Autonomní logistika by v tom měla hrát zásadní roli.
TIP: Autonomní vrtulníkový dron Airbus VSR700 má za sebou první let
Původní motor motocyklu H2R měl působivý výkon až 300 koňských sil. Vzhledem k tomu je poněkud překvapivé, že vrtulníkový dron K-Racer X1 by měl přepravovat náklady pouze do hmotnosti 100 kilogramů. Na druhou stranu, je to benzínový motor, takže lze očekávat, že bude mít oproti svým elektrickým protějškům ohromující dolet. Bližší podrobnosti ale zatím nejsou známy.
HistorieFrancouzští rezervisté v Paříži během 1. světové války. Město na Seinou bylo první evropskou metropolí, která naplno zažívala hrůzu z náletů. (foto: Picryl, Library of Congress, CC0)
ZajímavostiO nekontrolované „oslavné“ výstřely není nouze především při nejrůznějších příležitostech na Blízkém východě. (foto: Profimedia)
VesmírKráter v arizonské poušti, dnes označovaný jako Barringerův, je první strukturou vědecky identifikovanou coby důsledek dopadu kosmického tělesa. (foto: Flickr, Arizona's Earth Science Photo Gallery, Dale Nations, CC BY-NC 2.0)
VesmírAriane 5 vynášející Vesmírný teleskop Jamese Webba, prosinec 2021. (foto: ESA/CNES/Arianespace, CC BY 4.0)