Borůvky neobsahují žádný modrý pigment. Proč jsou tedy modré?

Přestože se nám borůvky jeví jako modré, žádný modrý pigment ve skutečnosti neobsahují. Nyní se vědcům tuto záhadu podařilo rozlousknout

15.02.2024 - Stanislav Mihulka

Někdy může i zcela běžná, důvěrně známá věc ukrývat zajímavou záhadu. Příkladem mohou být borůvky. Tyto oblíbené lesní plody jsou nápadně modré, jak ostatně připomíná i jejich anglické pojmenování „blueberries“ („modré bobule“). Borůvky přitom neobsahují žádný modrý pigment. Jak je tedy možné, že jsou modré?

Borůvky obsahují mnoho různých látek. Hojně jsou mezi nimi zastoupené antokyany, které patří mezi flavonoidy. Ty jsou nejen zdraví prospěšné, ale také barevné. Antokyany borůvek ovšem mají tmavě červenou barvu, nikoliv modrou. To znamená, že pokud bychom borůvky slisovali, modrá šťáva z nich nepoteče.

S rozluštěním tajemství modré barvy borůvek nyní přichází tým, který vedl Rox Middleton z Bristolské univerzity. Podle vědců je modrá barva borůvek dána zvláštní velmi tenkou vrstvou vosku na jejich povrchu. Tato vrstva měří pouhé dva mikrony (lidský vlas měří v průměru 17 až 181 mikronů) a odráží modré světlo a blízké UV záření. Díky tomu nám borůvky připadají modré. Závěry svého výzkumu vědci publikovali v odborném časopisu Science Advances.

Odstraněný vosk z borůvek. (foto: University of Bristol, Rox Middleton, CC BY 4.0)

Podobný voskový povrch najdeme u většiny rostlin. Často slouží jako ochranná vrstva, která brání rostliny před přílišným vysycháním. Jeho role ve zbarvení borůvek ale dlouho unikala pozornosti odborníků. Odhalené tajemství borůvek by se mohlo stát základem pro nové typy materiálů se strukturním modrým zbarvením.