Čvachtání v blátě posílí imunitní systém dítěte. Už za jediný měsíc

Stačí vyměnit štěrkové hřiště za lesní půdu s trávou a blátem a dojde ke změně mikroflóry i fungování imunitního systému

18.10.2020 - Stanislav Mihulka

Jak říká lidová moudrost, aby bylo dítě zdravé, je nutné ho nechat hrát si ve špíně a blátě. Finští vědci z University of Helsinki se rozhodli prověřit, jak je to doopravdy. Uspořádali experiment s celkem 75 dětmi z 10 mateřských školek ve finských městech Lahti a Tampere. Ve třech školkách si děti již před započetím experimentu hráli na lesní půdě, s větvemi, hlínou, blátem a trávou. Ve třech dalších školkách měli děti dlouhodobě k dispozici jen štěrkové hřiště. Ve čtyřech zbývajících školkách došlo ke změně štěrkového hřiště na lesní půdu.

Aki Sinkkonen s kolegy sledovali, jak prostředí, v němž si děti hrají, ovlivní mikroflóru jejich střev a pokožky, stejně jako markery fungování imunity v jejich krvi. Za tím účelem badatelé odebírali dětem vzorky pokožky, krve a stolice. Jejich námaha se podle všeho vyplatila. Badatelé byli až překvapeni, jak přesvědčivé a jasné jsou jejich výsledky, i když nakonec měli k dispozici méně dětí, než původně zamýšleli.

TIP: Červi a mikrobi jsou požehnáním pro imunitní systém

Po uplynutí pouhého měsíce došlo u dětí ze školek, které vyměnily štěrkoviště za „lesní hřiště“, ke dramatické proměně. Jejich mikroflóra kůže i střev se velmi rychle posunula směrem k mikroflóře dětí ze školek, kde si děti dlouhodobě hráli na lesní půdě. Změnil se i jejich imunitní systém, v němž došlo k příznivému posunu ve prospěch protizánětlivých proteinů. Výsledky experimentu přesvědčivě ukazují, že zdravotní stav i celková kvalita života úzce souvisí s životným stylem a s prostředím, v němž žijeme.