Dalekohled Jamese Webba má za sebou 100 dnů v kryokomoře

06.12.2017 - redakce 100+1

Dalekohled Jamese Webba má za sebou sérii kritických zkoušek. Ve vakuové kryokomoře strávil 100 dnů

Optická část teleskopu Jamese Webba poté, co 1. prosince opustila testovací komoru v Johnsonově vesmírném středisku v Houstonu.

Na jaře roku 2019 zamíří do vesmíru dalekohled Jamese Webba, který se stane vlajkovou lodí astronomie příštího desetiletí. Než se ale podívá do vesmíru, je potřeba jej velmi pečlivě otestovat. 10. července se proto zavřely 40 tun těžké dveře vakuové komory a na Johnsonově středisku v Houstonu a pro Webbův teleskop tak začala několik týdnů dlouhá fáze kriticky důležitých zkoušek.

Více než týden trvalo, než se podařilo z celé komory odčerpat vzduch na úroveň vakua. Postupné ochlazování začalo o deset dnů později. Teplota klesla až téměř k minus 250 stupňům Celsia, přičemž chování konstrukce a vědeckých přístrojů kontrolovala celá řada senzorů.

Velmi důležitou zkouškou bylo extrémně jemné ladění a posouvání 18 šestiúhelníkových segmentů, ze kterých je tvořeno primární zrcadlo teleskopu. Díky těmto korekcím se jednotlivé segmenty srovnají tak, že zrcadlo funguje, jako kdyby bylo vyrobené z jednoho kusu. Stejný manévr proběhne i ve vesmíru.

V kryokomoře použili inženýři laserové paprsky, které imitovaly světlo hvězd. Komora se začala opět pomalu ohřívat 27. září a po dosažení pokojové teploty mohl dovnitř přes jemné filtry začít proudit vzduch.

Testy v kryokomoře se týkaly jen optické soustavy s vědeckými přístroji. Druhá klíčová část, tedy sluneční štít, který bude chránit optickou část před teplem ze Slunce, je zatím v Kalifornii, kam v příštích měsících zamíří i optická část teleskopu.

V kalifornském Redondo Beach se oba hlavní díly spojí a začne několik měsíců dlouhá fáze testování všech systémů. Následně zamíří celý náklad do Jižní Ameriky na Guyanské kosmické centrum v Kourou. Právě odtud bude teleskop na jaře roku 2019 startovat. O jeho dopravu do vesmíru se postará nejsilnější evropská raketa Ariane 5.