Invazní korálovky kalifornské zlikvidovaly většinu plazů ostrova Gran Canaria

15.12.2021 - Stanislav Mihulka

Před čtvrtstoletím si teraristé na ostrov Gran Canaria přivezli několik korálovek kalifornských. Pozdější útěk těchto atraktivních hadů do volné přírody ale znamenal katastrofu…

<p>Korálovky kalifornské nepohrdnou ptáky, savci, obojživelníky ani plazy vhodné velikosti. Na jejich jídelníčku se pravidelně objevují například nebezpeční chřestýši.</p>

Korálovky kalifornské (Lampropeltis californiae) jsou atraktivní nejedovatí hadi ze západu USA a Mexika, kteří nejsou nebezpeční lidem. Tedy až na občasná a vcelku neškodná kousnutí. Mezi teraristy jsou velmi oblíbené, což jim otevřelo dveře do světa a nabídlo jinak nedostupné příležitosti.

V roce 1998 byly korálovky dovezené na ostrov Gran Canaria, třetí největší ostrov Kanárských ostrovů. Pár z nich poté uprchlo do volné přírody a brzy se ukázalo, že prostředí ostrova Gran Canaria korálovkám velmi vyhovuje. Úspěšně se zde rozmnožily a rychle zaplavily celý ostrov. Šlo vlastně o svého druhu rychlou a efektivní invazi. Jak to ale v podobných případech často bývá, ostrovní příroda je vůči invazním druhům velmi zranitelná.

Ohrožení plazi na Gran Canaria

Jako největší problém se brzy ukázal apetit korálovek – nepohrdnou totiž ptáky, savci, obojživelníky ani plazy vhodné velikosti. Potvrzují to zjištění Juliena Piqueta a Marty López-Darias ze španělského institutu Instituto de Productos Naturales y Agrobiología. Badatelé si všimli, že se na ostrově Gran Canaria v posledních letech dramaticky snížil počet původních plazů.

TIP: Lstiví hadi: Invazní bojgy hnědé létají po světě letadly

Podle vědců je zřejmé, že za jejich náhlým úbytkem jsou korálovky kalifornské, které tyto původní plazy jednoduše snědly. Jak ukazuje porovnání s okolními ostrovy, zmizelo například asi 90 procent velkých ještěrů, 80 procent scinků a 50 procent gekonů. Výzkum španělských vědců opět ukázal, jak devastující může být vliv úspěšného invazního druhu, a to ve velmi krátkém čase.