Jako řízené střely: Rostliny navádějí opylovače tepelnými vzory na květech

22.12.2017 - Stanislav Mihulka

Podobně jako řízené střely využívají teplo vyzařované cílem, i rostliny umí přilákat hmyz vlastním tepelným terčem

Květ devaterníku zobrazený termokamerou

Kvetoucí rostliny se snaží nalákat opylovače. Používají k tomu různé triky, od rozmanitých barev a tvarů až po výrazné vůně. Britští vědci nedávno přišli na to, že opylovači mohou při hledání květů využívat i tepelné navádění.

Badatelé prostudovali květy celkem 118 druhů rostlin pomocí termokamery. U 55 procent z nich zjistili, že na květech jsou místa, jejichž teplota se liší nejméně o 2°C. V rekordním případě dokonce na jediném květu naměřili rozdíl 11°C.

TIP: Zoborožci se v rozpálené poušti ochlazují vyzařováním tepla velkými zobáky

Když pak vědci experimentovali s umělými květy, na nichž vytvářeli vzory pomocí míst s rozdílnou teplotou, vyšlo najevo, že včely tyto vzory vnímají a mohou se s jejich pomocí orientovat. Rostliny si prostě snaží zařídit návštěvu opylovačů na květech všemi možnými způsoby.

University of Bristol, eLife