K boji, nebo na parádu: Experiment konečně ukázal, k čemu sloužily bronzové meče

28.04.2020 - Stanislav Mihulka

Bronzové zbraně jsou krásné, nejsou ale z nejodolnějších. Bojovalo se s nimi vůbec, nebo sloužily jen na parádu?

Bronzové meče jsou nepochybně krásné, samotný materiál na jejich výrobu ale není nejrobustnější. Do hlavy se tak logicky vkrádá myšlenka, zda bronzové meče sloužily opravdovému boji, nebo byly spíše na parádu.

Aby vědci dokázali odpovědět na tuto otázku, rozhodli se ji ověřit v praxi. Nejdříve pomocí tradičních postupů vyrobili sedm bronzových mečů z časů střední až pozdní doby bronzové, a poté se s nimi vrhli do opravdové bitvy.

Když si badatelé dostatečně užili boje, porovnali stopy, které bitva na jejich zbraních zanechala, se zářezy na stovce mečů nalezených během archeologických vykopávek ve Velké Británii a v Itálii. Výsledky přesvědčivě ukázaly, že šrámy na nalezených bronzových mečích odpovídají stopám po bojových střetech. Bronzové zbraně rozhodně nebyly na parádu, i když boj s nimi zřejmě vyžadoval důkladný trénink a značné zkušenosti.

TIP: Unikátní nález: V benátském klášteře objevili 5 tisíc let starý meč

Jedinou drobnou vadou na kráse jinak velmi zajímavého experimentu je nedostatek konkrétních informací o průběhu bojů z doby bronzové. Drtivá většina dokladů o bojových technikách totiž pochází až ze středověku. Vědci tak vlastně sváděli středověkou bitvu pravěkými zbraněmi.

Science Alert