Koktejly z imunitních buněk pacienta dramaticky zmenšují nádory

30.01.2022 - Stanislav Mihulka

Nové zařízení z 3D tiskárny usnadňuje léčbu nádorů imunitními buňkami pacienta, které pocházejí přímo z nádoru

<p>Buňky pacienta mohou účinně zasáhnout proti nádoru.</p>

Buňky pacienta mohou účinně zasáhnout proti nádoru.

Léčení většiny nádorů je stále komplikované. Mezi nové slibné postupy patří i využití potenciálu vlastní imunity pacienta. Se správnou podporou dokáže zázraky. Jednou z možností je takzvaná adoptivní buněčná terapie, která proti nádoru nasazuje posílené imunitní buňky pacienta.

V případě terapie s lymfocyty pronikajícími do nádoru (TIL, podle anglického „tumor-infiltrating lymphocyte“) se k léčbě používají bílé krvinky pacienta, které pronikly přímo do nádoru. Lékaři je odebírají, aktivují je a namnoží je. Poté je vracejí zpět do těla pacienta. Zní to jednoduše, ale tento postup přináší řadu komplikací. Mnohé lymfocyty jsou při návratu do pacienta vyčerpané a špatně vyzbrojené.

Vlastní buňky proti nádoru

Podle Shany O. Kelley z americké Northwestern University je často problém ve způsobu odběru imunitních buněk z nádoru, který bývá náročný a přináší jen malé množství imunitních buněk. Proto s kolegy vymysleli nové 3D tištěné zařízení MATIC (Microfluidic affinity targeting of infiltrating cells), které dovede vystopovat nejvhodnější imunitní buňky v nádoru a velmi efektivně je připraví pro léčbu.

TIP: Geneticky vylepšené T-lymfocyty bojují proti rakovině slinivky

Badatelům se s tímto zařízením podařilo namnožit, vytřídit a nakonec vytěžit stovky milionů buněk, které jsou velmi účinné v léčbě nádorů. Podle tvůrců zařízení to představuje asi o 400 procent vyšší výtěžnost, než jakou nabízejí stávající srovnatelné přístupy. Výhodou nové technologie je, že je snadno dostupná, levná a použitelná v prostředí nemocnic, mimo specializované laboratoře.