Geneticky vylepšené T-lymfocyty bojují proti rakovině slinivky

Vědci proměnili smrtící trik nádoru slinivky v jeho Achillovu patu. Experimentální léčba je zatím účinná u myší, časem by mohla pomáhat i lidem

11.06.2021 - Stanislav Mihulka

Navzdory značnému úsilí lékařů i vědců se rakovina slinivky stále řadí mezi nejzhoubnější nádory ze všech. Po pěti letech od diagnózy v dnešní době přežívá jen 5 procent pacientů. Nádory slinivky jsou velmi nenápadné a často se prozradí až ve chvíli, kdy už se téměř nedá nic dělat. Také se velmi snadno a rychle šíří v těle pacienta. Kromě toho má nádor slinivky ve své výbavě několik smrtících triků, které na molekulární úrovni ztěžují práci imunitnímu systému nemocného.

Jedním z těchto triků je, že buňky nádoru slinivky produkují malý signalizační protein CXCL16. Tento protein k sobě neodolatelně láká buňky imunity, ale bohužel takové, které nemohou proti nádoru slinivky bojovat. Ty pak naopak svou přítomností velmi komplikují akce dalších buněk imunity, které by mohly proti nádoru zasáhnout.

TIP: Nová léčba vyvolává v nádoru zánět, aby ho našel imunitní systém

Mezinárodnímu týmu odborníků se podařilo proměnit tento trik v Achillovu patu. S pomocí genetického inženýrství upravili T-lymfocyty pokusných myší, které mohou zasáhnout proti nádoru slinivky, ale za normálních okolností nemají receptor pro zmíněný protein CXCL16. Vědci těmto T-lymfocytům zmíněný receptor poskytli a tím zařídili, že si nádor slinivky na sebe přivolá svého nejhoršího nepřítele. Experimenty potvrdily, že tato léčba funguje a zvyšuje šance na přežití u myší s nádorem slinivky. Teď bude řada na lidech.