Kometa Čurjumov-Gerasimenko letí vesmírem a mění barvu jako chameleon

Kometa Čurjumov-Gerasimenko na své pouti vesmírem mění barvu z červené na modrou a naopak. Co tyto změny způsobuje?

10.02.2020 - Stanislav Mihulka

Kometu 67P/Čurjumov-Gerasimenko známe na Zemi velmi dobře. V roce 2014 k ní doletěla evropská meziplanetární sonda Rosetta, která strávila dva roky jejím intenzivním průzkumem. Samotná kometa nás samozřejmě zajímá i dál a sledujeme její putování Sluneční soustavou, během něhož se dějí zajímavé věci.

Tým evropských vědců dal dohromady velké množství dat a pozorování sondy Rosetta a analyzoval barvu povrchu komety Čurjumov-Gerasimenko. Ukázalo se, že během přibližování komety ke Slunci mění barvu z červené na modrou. A když se zase vzdaluje do hlubin Sluneční soustavy, vrací se její barva z modré zpět na červenou.

V hlavní roli led a organické látky

Podle vědců v případě této komety všechno záleží na vodním ledu a prachu na povrchu komety a v jejím blízkém okolí. Pokud obsahují více organických molekul, je materiál červenější. A když je tam větší množství vodního ledu, který je bohatý na křemičitan hořečnatý, je materiál více modrý.

TIP: Kometa 67P/Čurjumov-Gerasimenko je z nesmírně staré organické hmoty

Barvu komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko sledoval na palubě sondy Rosetta spektrometr VIRTIS (Visible and Infrared Thermal Imaging Spectrometer). Když byla kometa ještě daleko od Slunce, její jádro bylo pokryté spíše prachem a jevilo jako načervenalé, přičemž ho obklopovalo namodralé koma. Po přiblížení ke Slunci se kometa ohřála, povrchový led sublimoval do okolního vesmíru a odnášel přitom i množství prachu. V důsledku toho jádro komety zmodralo kvůli odkrytému ledu, kdežto koma se zaplnilo prachem a zčervenalo.

ESA/Rosetta/NAVCAM – CC BY-SA IGO 3.0. Edit by Jason Major