Kometa 67P/Čurjumov-Gerasimenko je z nesmírně staré organické hmoty

11.09.2017 - Stanislav Mihulka

Kometu prozkoumanou sondou Rosetta tvoří ze 40 procent organická hmota. A vznikla dříve než Slunce a planety

Kometa 67P -<p>Jádro komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko na snímku sondy Rosetta</p>
Kometa 67P -

Jádro komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko na snímku sondy Rosetta

Evropská sonda Rosetta udělala u komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko spoustu práce. Vědci z dat získaných Rosettou odvodili, že asi 40 procent jádra této slavné komety tvoří organický materiál. A jak se zdá, je velice starý.

Francouzští badatelé Jean-Loup Bertaux a Rosine Lallement tvrdí, že organický materiál z této komety ve skutečnosti vznikl velmi dlouho před samotným vznikem Sluneční soustavy. Podle nich pochází z mezihvězdného prostoru, z materiálu, který astronomové označují jako DIB (z anglického diffuse interstellar bands), kvůli tomu, že specifickým způsobem absorbuje záření astronomických objektů.

Organické molekuly z mezihvězdného prostoru

Jde o organické molekuly, které jsou tvořené uhlíkem, vodíkem, dusíkem a kyslíkem. Podílejí se nejen na tvorbě komet, ale i planet. Na planetách molekuly podléhají chemických reakcím a postupně se mění. V jádrech komet by ovšem podle vědců mohly tyto prastaré organické molekuly zůstat neporušené.

TIP: Vyřešeno: Záhadný xenon v atmosféře Země pochází z ledových komet

Bylo by skvělé tyto organické molekuly důkladně prozkoumat. Mohly by nám přinést cenné informace o mezihvězdné hmotě. I proto by bylo velmi užitečné, kdyby součástí některé z budoucích misí ke kometám, byl i odběr vzorků a jejich doprava na Zemi.

CNRS, Monthly Notices of the Royal Astronomical Society