Může život přežít zánik hvězdy? Odpovědět by mohl teleskop Jamese Webba

Planety bílých trpaslíků jsou slibným cílem pro pozorování výkonným vesmírným teleskopem Jamese Webba

18.09.2020 - Stanislav Mihulka

Když hvězda, jako je třeba naše Slunce zemře, zůstane po ní jen zhroucené jádro v podobě bílého trpaslíka. Pokud taková hvězda měla planety, a to jistě často měla, bylo by nepochybně velmi zajímavé ověřit, zda by na takových planetách mohl existovat život i po zániku mateřské hvězdy. Stačilo by mít po ruce dostatečně výkonný teleskop.

Lisa Kaltenegger z institutu Carl Sagan Institute a její spolupracovníci tvrdí, že by nám na tuto otázku mohl pomoci odpovědět připravovaný americký vesmírný teleskop Jamese Webba. S jeho pomocí bychom totiž mohli odhalit stopy přítomnosti života na exoplanetách podobných Zemi, které obíhají kolem bílých trpaslíků.

Planeta u malé hvězdy

Vtip je v tom, že když planeta obíhá kolem malé hvězdy, vzniká v případě jejího tranzitu, tj. přechodu mezi pozorovatelem a kotoučem dotyčné hvězdy, velmi silný signál s informací o atmosféře takové planety. U bílého trpaslíka je to vyloženě extrém. Jsou asi tak stokrát menší než Slunce a velikostí se blíží Zemi. To z nich dělá excelentní cíl pro pozorování tohoto druhu s dostatečně výkonným teleskopem.

TIP: Astronomové objevili první obří planetu u bílého trpaslíka

Kalteneggerová je přesvědčená, že pokud kolem bílých trpaslíků v rozumné vzdálenosti od nás obíhají terestrické planety podobné Zemi, a pokud se Webbův teleskop dostane na orbitu a bude funkční, mohli bychom na takových planetách  najít případné známky přítomnosti života během příštích pár let. Největším problémem bude odhadnout, které z chemických látek mohou být nejvíce spolehlivým signálem výskytu živých organismů.