Můžeme v kosmu objevit pozůstatek Velkého třesku?

14.12.2019 - Michal Švanda

Pozůstatek po Velkém třesku, třeba ve formě nějakého odlesku gigantické exploze, přirozeně objevit nemůžeme. Zdá se však, že se ve vesmíru nacházejí přinejmenším oblasti, jež zůstaly prakticky netknuté po značnou část jeho existence. Jsou velice vzácné, neboť již zhruba 700 milionů let po Velkém třesku se v kosmu objevily první hvězdy a v procesu nukleosyntézy v nich začaly vznikat těžší chemické prvky. Zmíněné stálice typicky vybuchovaly jako supernovy a obohatily (z našeho pohledu „zašpinily“) své široké okolí. Ve vesmíru tak dnes prakticky nenajdeme plyn, který by neznečistily produkty hvězdné nukleosyntézy.

TIP: Většina nejtěžších prvků ve vesmíru vznikla v discích kolem zhroucených hvězd

Některá pozorování však naznačují, že takové nedotčené oblasti přesto existují. Astronomové využili záření vzdálených kvazarů, jež prochází přes plyn v popředí. Ten nechává v záření kvazaru odezvu ve formě spektrálních čar, jejichž charakter závisí na chemickém složení. Z pozorování vyplývá, že známe přinejmenším tři lokality, kde je zastoupení prvků těžších než helium velmi nízké, 10 000× menší než u Slunce – i v jeho případě jsou přitom těžších prvků necelá 2 %. Dané oblasti by tedy mohly představovat regiony s panenským plynem, s vlastnostmi odpovídajícími látce vzniklé při Velkém třesku.