Nečekané odhalení: Nádorové buňky přežívají chemoterapii díky kanibalismu

19.09.2019 - Stanislav Mihulka

Chemoterapie mají sice brutální vedlejší účinky, nádor pacienta ale obvykle zasáhnou velmi těžce a úspěšně. Problém je v tom, že některé z buněk nádoru v řadě případů přežijí a nádor tak dostane šanci opět vyrůst. To je pro zdraví pacienta pochopitelně velmi závažné. Vědci a lékaři proto intenzivně pracují na řešení, jak přežívající nádorové buňky nějakým způsobem zlikvidovat.

Abychom proti odolným buňkám nádoru mohli úspěšně bojovat, je nezbytné je nejprve důkladně poznat a odhalit jejich strategie, které při svém přežívání využívají. Je to klíč k záchraně milionů životů, které jsou jinak ztraceny kvůli návratu již jednou léčené rakoviny.

TIP: Spojenci rakoviny? Některé bakterie sabotují chemoterapii a chrání nádor

Tým amerických odborníků nedávno zjistil, že buňky nádoru prsu, a také některých dalších rakovin, používají ke své obraně neobvyklou strategii. Některé buňky nádoru v tomto případě po nasazení léčby chemoterapií přejdou do stavu klidu neboli dormance. Aby se v tomto stavu uživily, uchylují se tyto buňky ke kanibalismu. Často totiž pozřou okolní buňky nádoru, které nevstoupily do klidového stavu. Díky této neobvyklé stravě získají dostatek živin k tomu, aby přežily léčbu a pak mohly opět škodit.