Spojenci rakoviny? Některé bakterie sabotují chemoterapii a chrání nádor

21.09.2017 - Stanislav Mihulka

Rakovina je nebezpečný soupeř. Zvlášť, když jí pomáhají i bakterie

Nádor a bakterie -<p>Oranžově buňky nádoru, zeleně bakterie</p>
Nádor a bakterie -

Oranžově buňky nádoru, zeleně bakterie

Jako by nestačilo, že rakovinné nádory bývají obtížně léčitelné a samotná léčba nezřídka ohrožuje pacienty na životě. Někdy se na stranu nádorů postaví i bakterie, obývající naše tělo.

Izraelští vědci nedávno odhalili, že bakterie ze skupiny gamaproteobakterií, které žijí ve slinivce, mohou odbourávat běžné léčivo pro chemoterapii gemcitabin. Podle vědců jde zřejmě o jeden z hlavních důvodů, proč v řadě případů chemoterapie selhává. Za zmínku stojí i to, že k objevu došlo díky náhodnému znečištění vzorků během výzkumu.

TIP: Obnovení funkce jediného genu vymaže nádor tlustého střeva ze světa

Rozhodně by bylo dobré tento problém zvládnout. Zvláště u nádoru slinivky, který je jedním z nejhůže léčitelných. Řešení by naštěstí mohlo být relativně jednoduché  součástí chemoterapie se zřejmě stanou i dávky antibiotik, které se s bakteriemi vypořádají.

Weizmann Institute of Science, Science