Nejslavnější mimozemský signál Wow! zřejmě vyšel od hvězdy podobné Slunci

03.06.2022 - Martin Reichman

Vědci se s pomocí nejmodernějších technologií pokusili nalézt zdroj slavného signálu Wow!, který se podařilo zachytit před 45 lety

<p>Tiskový záznam signálu Wow! <em>(foto: Wikimedia Commons, CC0)</em></p>

Tiskový záznam signálu Wow! (foto: Wikimedia Commons, CC0)

Když 15. srpna 1977 analyzoval Dr. Jerry R. Ehman záznam z teleskopu Big Ear – oněměl údivem. Své překvapení dokumentoval ručně psanou poznámkou, která dala signálu i jméno – zrodil se Signál Wow!

Signál Wow! je vlastně záznamem signálu na frekvenci nejrozšířenějšího prvku ve vesmíru – vodíku. Ehman věřil, že frekvence 1 420 MHz by mohla být mimozemskými civilizacemi využita jako „lingua franca“ mezihvězdné komunikace. Pomocí jednoduchého klíče převáděl zachycený signál (respektive změny v jeho intenzitě) na text - signál v rozmezí 10,0 až 10,999 znamenal písmeno „A“, 11,0 až 11,999 písmeno „B“, atd. Klíč pamatoval i na číslice a mezery.

15. srpna 1977 se Ehmanovi podařilo zachytit signál, který po převedení do pozemštiny zněl: 6EQUJ5. Zdrojem signálu měla být oblast v souhvězdí Střelce, blízko dvojhvězdy páté magnitudy Chi-1 Sagittarii, vzdálené zhruba 220 světelných let od Země.

Pátrání po tajemném signálu

Signál vzbudil velký zájem a o jeho původu vzniklo okolo stovky vědeckých studií, nikdy v budoucnu se jej ale již nepodařilo zachytit znovu. V letech 1987 a 1989 se o to snažil s mnohem výkonnější technikou Robert Grey a stejně dopadl i v letech 1995 a 1996 při použití obrovské soustavy radioteleskopů Very Large Array v Novém Mexiku. Signál Wow! již nikdy nezazněl.

V průběhu času se tak objevilo velké množství nejrůznějších více, či méně přijatelných vysvětlení tajemného signálu. Za jeho zdroj byly označované mimozemské civilizace, ale i třeba komety.

Slunci podobná hvězda

Nedávno se vědci pokusili s pomocí moderní technologie, která v době zachycení signálu ještě neexistovala, zjistit, odkud záhadný přišel. Přijímače dalekohledu Big Ear mířily v noci, kdy Wow! zachytily, přesně popsatelným směrem a dokázaly obsáhnout jen malou část oblohy. Astronomové v tomto směru hledali možné zdrojové kandidáty. Využili pro to katalog Gaia Evropské kosmické agentury. A skutečně našli

Slunci podobná hvězda 2MASS 19281982-2640123 ze souhvězdí Střelce (foto: Gaia Archive, PanSTARRS/DR1, CC0)

„Objevil jsem tam jednu konkrétní hvězdu podobnou Slunci,“ uvedl pro Live Science Alberto Caballero z institutu SETI. Podle Caballera jde o objekt s označením 2MASS 19281982-2640123, vzdálený asi osmnáct set světelných let, který má teplotu, průměr a svítivost téměř totožné s naším Sluncem. Vědec popsal tyto výsledky v odborném časopise International Journal of Astrobiology.

TIP: Vědci zachytili nevysvětlitelný signál z vesmíru: Podobá se legendárnímu Wow!

Není jisté, že signál Wow! přišel odtamtud, ale pokud by byl opravdu umělého původu, pak by to byla velmi dobrá zpráva – vzešel by totiž od hvězdy, která svými základními vlastnostmi připomíná Slunce, tedy jedinou hvězdu v kosmu, u níž život prokazatelně existuje. Astronomové zatím neznají další vlastnosti objektu 2MASS 19281982-2640123, které by naznačovaly možnost, nebo naopak nemožnost existence života. Vědí ale, že právě k tomuto objektu ze souhvězdí Střelce by měli zaměřit citlivé přístroje, pokud by o něm a o signálu Wow! chtěli zjistit více.