Největší radioteleskop světa pátral po mimozemských signálech u Barnardovy hvězdy

Čínský radioteleskop FAST testoval své možnosti u blízkého červeného trpaslíka. V příštích kampaních by se měl zaměřit na nadějnější světy.

03.10.2023 - Stanislav Mihulka

Barnardova šipka (nebo též Barnardova hvězda) je malý červený trpaslík v souhvězdí Hadonoše. Jde o čtvrtou nejbližší hvězdou v okolí Sluneční soustavy. Září jen slabě, především v infračervené oblasti, vzhledem ke své blízkosti je ale vděčným objektem výzkumu a cílem pátrání po exoplanetách.

Úvahy o možném planetárním systému Barnardovy šipky se objevují již od počátku 70. let minulého století a šlo tak o jednu z prvních hvězd, kde vědci po exoplanetách pátrali. V listopadu 2018 byla u Barnardovy šipky objevena superzemě, v červenci 2021 ale byla její existence vyvrácena.

V současnosti je Barnardova šipka považována za hvězdu bez planetárního systému. Je tím tak trochu výjimkou, protože většina červených trpaslíků nějaký planetární systém hostí. Například červený trpaslík Kepler-42, který je velikostí a stářím podobný Barnardově hvězdě a má nejméně tři exoplanety.

Test teleskopu FAST

Přestože Barnardova hvězda v současnosti není považována za vhodného kandidáta, u nějž by mohl existovat život, nedávná studie se zaměřila na jakékoli známky mimozemského signálu v její blízkosti. Vědci k pátrání po mimozemském signálu využili největší radioteleskop na světě – čínský FAST.

Pátrání dopadlo dle předpokladu a žádný signál odpovídající možnému mimozemskému životu vědci nezaznamenali. Podle závěrů z doposud nerecenzované studie to ale ani nebylo primárním účelem pozorování. Vědci si díky pozorování Barnardovy hvězdy otestovali schopnosti tohoto výkonného radioteleskopu a jeho možnosti hodlají využít v příštích pozorováních jiných blízkých hvězd, u nichž se terestrické planety vyskytují.