Neptun, jak jej neznáme: Webbův dalekohled vyfotil prstence ledového obra

Snímek v infračervené oblasti, pořízený kamerou NIRCam, odhaluje nezřetelnou krásu prstenců Neptunu

27.09.2022 - Stanislav Mihulka

Nedávno zprovozněný Vesmírný dalekohled Jamese Webba posílá mimo jiné i úžasné snímky objektů Sluneční soustavy. 12. července 2022 byl na řadě Neptun. Jde o první fotografii ledového obra, pořízenou dalekohledem Jamese Webba a je také po 33 letech prvním snímkem, na kterém jsou patrné Neptunovy prstence.

Snímek pořízený v infračervené oblasti spektra odhaluje pozoruhodné detaily atmosféry Neptunu, jeho měsíce, a také prstence. Některé z věcí, především prstence Neptunu, vidíme poprvé od roku 1989, kdy je při svém průletu nasnímala sonda Voyager 2. „Uplynuly více než tři dekády, kdy jsme naposled pozorovali tyto velmi nezřetelné pásy prachu,“ potvrzuje astronomka Heidi Hammelová z týmu Webbova dalekohledu. „A je to rovněž poprvé, kdy prstence vidíme v infračervené oblasti.

Neptun jako perla

Při pozorováních ve viditelném světle se Neptun kvůli metanu obsaženému v atmosféře jeví jako tmavě modrá tečka. Snímek Webbova dalekohledu, pořízený jeho infračervenou kamerou NIRCam (Near-Infrared Camera), ukazuje Neptun úplně jinak. Připomíná bělostnou perlu ozdobenou prstenci a zářivými skvrnami, což jsou mračna metanu vysoko v atmosféře.

TIP: Astronomové zaznamenali překvapivé změny teploty v atmosféře Neptunu

Na snímku se kromě Neptunu podařilo zachytit i 7 z jeho 14 známých měsíců. Vévodí jim Triton, největší Neptunův měsíc, o němž se astronomové domnívají, že jde o těleso původem z Kuiperova pásu, tedy planetka, kterou si Neptun přitáhl jako „trofej“, svým gravitačním polem.